Výrobci jízdních kol si prošli dodavatelskou krizí. Varují před dalším zdražováním

ČTK ČTK
25. 3. 2022 10:59
Tuzemští výrobci jízdních kol se už dva roky potýkají s nedostatkem komponentů, prodlužováním dodacích lhůt i zdražováním součástek. Pandemie totiž způsobila asijským dodavatelům značné provozní problémy, výrazně se také zkomplikovala a zdražila doprava součástek pro výrobu jízdních kol z asijských továren do Evropy. Růst nákladů se promítl ve vyšších cenách bicyklů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Například společnost BPS Bicycle Industrial, která vyrábí jízdní kola a elektrokola v Šumperku a většinu produkce dodává rakouské firmě KTM, používá zejména díly dovezené z Číny, Tchaj-wanu a Vietnamu.

"Vzhledem k velkému nárůstu poptávky, a to hlavně u elektrokol, dochází k výraznému prodlužovaní dodacích lhůt u některých komponentů, a to až na 18 měsíců. To výrazně ovlivní strategii nákupu a současně pravděpodobně začne docházet i k nárůstu cen," upozornil jednatel BPS Bicycle Industrial Pavel Veselovský.

Pandemie koronaviru měla v letech 2020 a 2021 negativní dopad na výrobce cyklistických součástek i mezinárodní obchod. Zároveň výrazně vzrostla poptávka po jízdních kolech, jelikož lidé měli v době koronavirových opatření více volného času na sportování. V Česku se ročně prodá až 350 tisíc jízdních kol, přičemž roste podíl elektrokol.

"U všech našich značek došlo k velkému nárůstu objednávek. Sice jsme nemohli kvůli dodavatelské krizi vyrobit požadované počty kol, ale máme radost z rostoucí poptávky," komentoval situaci na trhu finanční ředitel společnosti Bike Fun International Petr Sazovský.

Poptávka po kolech podle prodejců vždy stoupá na jaře se zlepšujícím se počasím, kvůli chybějícím dílům se ale nemusí dostat na všechny zájemce. Někteří obchodníci upozorňují, že největší mezery v nabídce jsou u silničních kol, gravel kol a elektrokol.

"Obchodníci se zásobují jak mohou. Objednávky se dělají již na rok nebo i dva dopředu, takže tato situace zde bude zcela jistě ještě několik sezon," uvedl za obchod FineBike Lukáš Pajač.

Společnosti Harfasport se na letošní sezonu podařilo zásobit, podle marketingové manažerky firmy Lenky Křížové je tak situace v tomto ohledu lepší než minulý rok. "Zákazníci v poslední době po covidu kupují ta kola, která se na trhu objeví. U nás je nejprodávanější kategorie v cenách okolo 35 tisíc až 40 tisíc korun, ale prodáváme i ta v řádu statisíců, stejně tak ta levnější a dětská kola," řekla.

Doplnila, že problém s chybějícími díly je napříč kategoriemi i značkami. Na trhu nejsou například řazení nebo brzdy, není tak možné všechna kola zkompletovat.

U firmy SP Kolo jsou nejprodávanější kola mezi 15 tisíci až 30 tisíci korunami. Lidé podle jednatele společnosti Romana Spudila kupují hlavně levnější kola. Trend vidí v pohodovém ježdění v souladu s přírodou.

Pajač upozornil, že lidé si sice připlatí za samotná kola, ale s vyšším růstem cen musejí také počítat u servisu. "U náhradních dílů se stává, že některé komponenty zdraží s každou další dodávkou o 30 až 50 procent. Hlavní viník je kontejnerová přeprava, případně se zpoždění ve výrobě dohání drahou leteckou přepravou," uvedl. Roste přitom podle něj obliba silničních kol a zakázkových přestaveb kol.

Dodací lhůta i dva a půl roku

V roce 2020 měli prodejci jízdních kol v Česku žně a distributoři díky vysoké poptávce vyprázdnili sklady, které pak kvůli pandemii a poklesu produkce bicyklů obtížně plnili novým zbožím.

Zatímco ve finančním roce 2019 společnost Bike Fun International vyrobila celkem 201 511 kol, v roce 2020 její produkce klesla na 165 768 a loni na 152 530 bicyklů. Firma evidovala strmý růst zákaznických objednávek jízdních kol na další sezony, zároveň se potýkala s nejdelšími dodacími lhůtami dílů pro jízdní kola v historii.

Zájemci o jízdní kola si tak museli připlatit už v uplynulých dvou letech, dodávka dražších modelů silničních či horských kol se u některých značek protáhla i na několik měsíců. Průměrná cena importovaných jízdních kol všech kategorií v letech 2021 až 2022 podle údajů Českého statistického úřadu vzrostla zhruba o pětinu, zároveň se loni snížilo množství dovezených i exportovaných bicyklů.

Podle údajů společnosti Bike Fun International dodací lhůta některých dílů vzrostla v době pandemie na dva a půl roku, jelikož na lodích byl nedostatek místa a přístavy byly plné zboží. Nepříznivě situaci na cyklistickém trhu ovlivnila i nákladní loď uvízlá v Suezském průplavu, která ochromila část námořní dopravy.

"I přes masivní dodavatelskou krizi se nám podařilo držet odstávky na naprostém minimu," podotkl ředitel logistiky Bike Fun Internatinal Pavel Krkoška. Ve finančním roce 2022 už vedení firmy počítá s výrobou více než 200 tisíc kol.

 

Právě se děje

Další zprávy