Jako za Husáka. Z kol je opět nedostatkové zboží, výrobcům chybí díly, trh kolabuje

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
21. 3. 2021 13:02
Uzavřená sportoviště, ztížené podmínky pro cestování a přicházející jaro probudily v Češích zájem o cyklistiku. Nebývalou poptávku hlásili prodejci už loni při první vlně koronaviru. Jenže pandemie současně způsobuje také zpoždění dodávek kol i cyklosoučástek z asijských továren. Lidé, kteří se teď chystají pořizovat kolo, se tak musí připravit na menší výběr a vyšší ceny.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Podle výkonného ředitele firmy Schindler Jana Schindlera se ochromení dodávek a zároveň obrovská poptávka dotkly celého cykloprůmyslu. V porovnání s obdobím před pandemií je podle něj zájem o jízdní kola minimálně o polovinu větší. 

Schindler potvrzuje, že zboží z Asie neproudí do tuzemska tak rychle, jak by bylo potřeba. "Jelikož se kolo skládá z více komponentů, tak když výroba závisí na jednom, který chybí, není prostě možné kolo vyrobit," říká pro on-line deník Aktuálně.cz Schindler. Firma působí především jako distributor kol a cyklosoučástek v Česku, Maďarsku a na Slovensku, provozuje také pobočky Mojekolo.

Společnost upozorňuje na možné problémy i své zákazníky na webových stránkách. "Nových kol i elektrokol máme aktuálně dostatek, ale kvůli enormní poptávce se může stát, že za měsíc či dva, kdy vypukne naplno cyklistická sezona, nebude výběr tak pestrý, jako v minulých letech," píše se v příspěvku ze 17. března

Kromě méně rozmanité nabídky by se lidé měli připravit také na vyšší ceny kol, což podle provozovatele přerovských cykloprodejen Sapa Bike Filip Horák souvisí s výrazným zdražením nákladní dopravy z Asie. "Letecká i lodní přeprava se zvedla o 600 procent a někde se to promítnout muselo," míní Horák. 

Radši kolo než MHD

Některé firmy se potíže s dodávkami z Asie snaží řešit tím, že komponenty shání u menších firem v Evropě. Podle vedoucího nákupu firmy Ski and Bike Radotín Karla Studničky ale v Evropě není výrobců cyklodílů dostatek. Jde navíc o malé firmy, které poptávku nedokážou uspokojit. Ze situace nicméně podle Studničky mohou drobní výrobci těžit. Světově největší hráč na trhu s cyklosoučástkami je japonský koncern Shimano.

I Studnička vnímá obrovský zájem Čechů o cyklistiku, který je patrný už od loňské první vlny koronaviru. "Výpadek je v tuto chvíli poměrně značný. Rok 2020 enormně zvýšil poptávku, během dvou tří jarních měsíců se víceméně vyprodala zásoba, která je běžně na celý rok," popisuje Studnička.

Upozornil také, že problém se týká i řady dalších států. "Ve spoustě zemí západní Evropy navíc lidé začali používat kolo ještě více jako dopravní prostředek, aby omezili cestování městskou dopravou," dodává Studnička.

Výrobci navíc podle něj na skokový růst zájmu nemají šanci reagovat, protože si produkci vždy plánují na několik let dopředu. 

Podle šéfa a spolumajitele společnosti 4Ever Radima Brože narostly dodací termíny na komponenty pro výrobu kol na osmnáct až dvacet čtyři měsíců. "Pokud chceme zajistit výrobu do budoucna, musíme v těchto dnech objednávat všechny díly na sezonu 2023," uvedl Brož, jehož firma kola vyrábí. 

Zpátky do doby před rokem 1989

Podle Brože se podnik potýká s největším nedostatkem dílů pro montáž kol v celé historii firemní výroby. "Pokud vím, tak za celou situaci mohou především čtyři hlavní aspekty - nedostatek surového materiálu pro výrobu dílů, výkyvy v kapacitě výroby kvůli koronavirové nákaze a karanténám, extrémní nárůst poptávky po jízdních kolech způsobený koronavirovými restrikcemi a nedostatek přepravních kapacit," vyjmenovává. 

Podle Horáka ze Sapa Bike začíná situace na trhu s jízdními koly pomalu připomínat období před rokem 1989, kdy bicykly byly v tehdejším Československu nedostatkovým zbožím. Takovou situaci prý za 30 let ještě nezažil. 

Studnička současně varuje, že se nedá odhadnout, jaká poptávka bude po kolech v dalších letech. Může se stát, že se situace vrátí do normálu a převis poptávky nad nabídkou už nebude tak velký, ale také může trvat nynější scénář. Podle něj je tak dnes pro výrobce kol i obchodníky velmi složité zvolit správnou obchodní strategii.

Video: Cyklistu rozhodil retardér, hlavou padal mezi kola kamionu

Pohled, při kterém tuhne v žilách krev, se naskytl řidiči, který natočil nehodu cyklisty. Chybělo několik centimetrů, aby situace skončila tragicky. | Video: Asociated Press
 

Právě se děje

Další zprávy