reklama
 
 

Vojáci stále nemají nové uniformy. Firma Blažek je neušila

15. 12. 2014
Na dodávku uniforem vypíše ministerstvo obrany nové výběrové řízení.
Doporučujeme

Praha - Známá oděvní firma Blažek ve stanoveném termínu nedodala Armádě České republiky ani jednu maskovací uniformu. Podle informací z ministerstva obrany bude muset být dokonce vypsáno zcela nové výběrové řízení.

Podle platné smlouvy měla firma již na konci listopadu předat vojákům celkem 57 500 maskovacích blůz a kalhot, které tvoří součásti letního stejnokroje.

Informaci online deníku Aktuálně.cz potvrdil mluvčí Ministerstva obrany ČR Petr Medek. "Společnost Blažek nedodala k termínu 30. listopadu Armádě ČR ani jednu uniformu," uvedl a dodal, že jako důvod komplikací společnost uvedla problémy v oblasti státního ověřování jakosti.

Nesplnění dodávky potvrdil i mediální zástupce společnosti Blažek David Šimoník, co k pochybení vedlo ale nesdělil. "V současnosti řešíme v souladu se smlouvou a právními předpisy se zadavatelem další postup," dodal.

O problému hovořil s vojáky při víkendové návštěvě elitní brigády rychlého nasazení v Afghánistánu i ministr obrany Martin Stropnický.

Nedostatek uniforem

"Se zoufalým nedostatkem polních uniforem se potýkáme už několik let - a nejde už zdaleka jen o letní výstroj," říká velitel brigády rychlého nasazení Miroslav Hlaváč. A netají, že mu už dochází trpělivost. "Nejde totiž jen o maskované uniformy, ale i různé doplňky, jako jsou rukavice, spodní prádlo, o goretexových oblecích do extrémních či zimních podmínek ani nemluvě."

Náměstek ministra Jiří Borovec pro agenturu ČTK uvedl, že je už jisté, že firma uniformy nedodá, a proto ministerstvo vypíše nové výběrové řízení. Počítá s tím, že armáda požadované oblečení dostane do konce léta.

Nového tendru se pravděpodobně zúčastní i firma Blažek, o armádní zakázky má totiž nadále zájem. "Budeme se ucházet o armádní zakázky i v budoucnu," říká Šimoník.

Ačkoli firma Blažek nechce o přesných důvodech nesplnění dodávky hovořit, zdroje online deníku Aktuálně.cz mluví o tom, že firma nemohla uniformy ušít, protože látka, kterou získala, nemohla být podle podmínek státního ověřování jakosti použita. To ale mediální zástupce firmy odmítá: "Látku jsme vyvíjeli a vyrábíme ve spolupráci s jednou z největších světových textilních továren v Jižní Koreji (je to továrna, která dodává látky na uniformy i americké nebo jihokorejské armádě). Skutečnost, že látka 100% odpovídá zadávací dokumentaci, potvrzuje mimo jiné certifikát COC (Certificate of Conformity) vydaný jihokorejským státním úřadem pro ověřování kvality a následně i Vojenský výzkumný ústav v Brně," vysvětluje.

Rozhodla cena

Firma Blažek se stala vítězem výběrového řízení na dodávku součástí uniforem v březnu, když několik předchozích soutěží bylo zrušeno. Zavázala se, že blůzy a kalhoty dodá za cenu 36 milionů do konce listopadu.

Právě cena byla jediným kritériem, což odborníci na vojenské dodávky kritizují. "V zahraničí je naprosto běžné, že firmy, které se ucházejí o podobné dodávky, musí doložit patřičné reference a certifikáty. Navíc musí bez výhrad splnit podmínky, které ukládá Úřad pro obrannou standardizaci, katalogizaci a státní ověřování jakosti. Musíme si totiž uvědomit, že nejde o vycházkové, ale bojové uniformy. Ty samozřejmě musí maskovat v celém spektru, včetně toho, které je viditelné pomocí přístrojů pro noční vidění, vysvětluje Jiří Hynek z Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR.

Navíc se odborníci pozastavují nad celým systémem výběrových řízení pro armádu. "Proč vůbec požadují dodání tak velkého množství uniforem v jeden den? Copak se všichni vojáci budou do nich převlékat najednou?" sdělil zdroj, který si nepřál být jmenován.

Blůzy a kalhoty nejsou jediným problémem, který v současné době ministerstvo s firmou Blažek řeší. Armáda totiž nepřevzala ušité maskovací čepice v hodnotě 15 milionů korun. Dodané kusy se totiž odlišovaly od schváleného referenčního vzoru.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama