Praha – Potraviny v obchodech podražily. Za poslední rok je nárůst ceny patrný zejména u sýru, který zdražil o třetinu. Více peněz ale musí lidé platit i za nákup másla, cukru a vajec, čímž se jim pečení vánočního cukroví letos prodraží. Vyplývá to z aktuálních výsledků Českého statistického úřadu, který každý měsíc sleduje ceny 26 druhů potravin na pultech českých obchodníků.
Pokud se ceny všech sledovaných výrobků sečtou jako obsah nákupního košíku, je cena proti loňskému listopadu o čtyři procenta vyšší.
Nejvýznamnější nárůst zaznamenal eidam, kdy za kilogram zákazníci letos platí 138,48 koruny, zatímco loni to bylo přes 105 korun. O více než čtvrtinu podražil také cukr, a to na 19,42 koruny za kilogram z loňských 15,17 Kč.
Máslo zdražilo o osminu. Za klasickou čtvrtku másla letos nakupující platí téměř 43 korun, zatímco před rokem to bylo o pět korun méně. Dražší jsou i vejce, a to zhruba o dvacetník. Aktuálně je lze v obchodech pořídit v průměru za 3,15 koruny, loni to bylo za méně než tři koruny.
Dražší je také vepřové a hovězí maso, které obchodníci prodávají o devět, respektive čtyři procenta dráž než loni. Naproti tomu kuřata nepatrně zlevnila z loňských 71,03 koruny za kilogram na letošních 70,68 Kč/kg. Cenu kaprů statistici neuvádějí, sledují ji až v prosinci.
Kromě kuřat zlevnily i další potraviny. Jde například o mléko, jogurty, mouku, ovoce a zeleninu. Nepatrně levnější je i bílé víno, zatímco lahvové pivo zdražilo zhruba o korunu.
Ceny potravin letos ovlivňovala řada faktorů. V první půli roku například zemědělce prodávající mléko trápila krize, kvůli které prodávali produkci za ceny pod výrobními náklady. Na evropském trhu totiž bylo i kvůli zavedení ruského embarga na dovoz potravin mléka přebytek. V českých obchodech se cena mléka propadla na dno v červenci, kdy mohli lidé koupit litr v průměru za 16,83 Kč.
S cenou vajec může ještě do Vánoc zahýbat současný problém s objevením salmonely ve vejcích z Polska. Roste tak poptávka po českých vejcích. Dalším faktorem jsou slevové akce obchodních řetězců. Podle nedávné analýzy společnosti Česká distribuční, která rok a půl sledovala slevové letáky řetězců, je snaha zákazníky lákat především slevami na maso a alkohol. Tento sortiment se nejčastěji objevuje na titulních stranách letáků.