Ukažte emoce, vyženete zbytečné zákazníky, radí expert

Tereza Holanová Tereza Holanová
2. 10. 2012 12:00
Rozhovor s autorem knih o webdesignu Aarronem Walterem, hostem konference WebExpo
Foto: WebExpo

Praha - Z designu a obsahu webové stránky má být patrná osobnost autora, je přesvědčen Aarron Walter. Americký autor, který se zabývá využitím emocí ve webdesignu, přitom nemá na mysli blogery, u nichž se s personalizací tak nějak počítá, ale firmy. Nadace, banky, univerzity, kohokoliv, kdo chce uživatele zaujmout a získat od něj peníze.

"Zatímco pro některé společnosti znamená jejich značka neprůhlednou fasádu, která kryje jejich všemožné praktiky, jiné se publiku otevírají a ukazují jim svou skutečnou podstatu. Výsledkem se stává daleko upřímnější vztah se zákazníkem," uvedl své vystoupení na konferenci WebExpo Prague. Na té v září vystoupil s přednáškou The Real Me neboli Mé opravdové já.

Co přesně podnik získá z toho, že se lidem na internetu "otevře"? To Walter.přiblížuje v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz. Na interview měl pouze pár minut - neustále se totiž objevovali další a další účastníci, většinou začínající podnikatelé, kteří se s ním snažili konzultovat své projekty. A zdálo se, že amerického experta to náramně baví.

Vystoupíte z řady

Aktuálně. cz: Je to běžné, že za vámi přicházejí cizí lidé s tím, abyste se podíval na jejich projekt?

Walter: Myslím, že je to normální. Já se taky ptám přátel a kolegů na jejich názor, protože potřebuji nějakou zpětnou vazbu.

A.cz: Takže vám nevadí dávat rady.

Ani trochu, veřejně vystupuji a poskytuji konzultace už nějakých osm let a opravdu mě baví se o jednotlivých projektech bavit. Ale samozřejmě to příliš nezvládám. Každý email vlastně znamená: prosím, věnuj mi třicet minut.

A.cz: Vraťme se ale k "personalizaci stránek". Můžete shrnout základní důvody, proč by ji firma neměla podcenit?

Především to pomáhá vystoupit z řady, nevypadáte na chlup stejně jako všichni ostatní. Zákazník na web nezapomene, zvláště v případě, že v něm ještě vyvoláte nějaké emoce.

A.cz: A co negativní dojem? Je podle vás lepší než vůbec žádný?

Nemyslím si, že by to byla pro produkt vyloženě dobrá strategie. Může jistě fungovat také, ale pokud máte možnost, jak v lidech vyvolat hezké pocity, budou si vás určitě pamatovat déle.

Konec otravných otázek

A.cz: Jaká je další výhoda toho, že stránka působí osobitě?

Najdete také lépe cílový segment, tedy skupinu zákazníků, kteří myslí jako vy a uctívají stejný hodnotový systém a pravděpodobně tedy u vás budou nakupovat. Zároveň se tak vyhnete záplavě otravných otázek od těch, kteří jsou pro vás úplně irelevantní. Pokud navíc dáte při tvorbě webu najevo vášeň, lidé to zaznamenají, nadchnou se pro nápad také a začnou vám věřit. Zaujetí je totiž nakažlivé.

A.cz: Měla by být ona personalizace založena spíše na informacích, nebo na celkovém všeobecném dojmu?

Na obojím. Design, obsah, způsob, jakým je stránka interaktivní, název produktu, to vše by se mělo navzájem doplňovat.

A.cz: Jaké prvky by tedy web měl obsahovat, abyste jej považoval za osobitý?

Žádné pravidlo, které by definovalo, jak vytvořit personalizované stranky, neexistuje. Kromě toho, že budete zkoumat, kdo jsou vaši zákazníci, jednoduše věnujete nějaký čas také tomu, že se sami sebe zeptáte: "Kdo jsme a jaký vztah s klienty chceme mít?". Není to tak, že na stránku přidáte to nebo ono. To, že svou prezentaci pojmete osobitě, neznamená, že si vytvoříte kresleného maskota nebo zahltíte web vtipy. Prostě ukážete zákazníkům, že jste lidská bytost a zajímáte se o ně.

A.cz: Můžete uvést příklad nějaké společnosti, která podle vás personalizaci zvládla?

Třeba Dropbox.com a jeho na míru vytvořený design, ten něco vypovídá o lidech, kteří jej provozují. Použité ilustrace působí neformálně, občas jsou humorné a zároveň vždy jiné, než najdete u konkurentů.

 

 

Právě se děje

Další zprávy