Praha - Na profesní síti LinkedIn si vytvořila k 1. říjnu profil necelá čtvrtka milionů Čechů. Ti využívají síť jako "online vizitku", kde mohou najít práci a udržet si přehled o tom, čemu se věnují kolegové z oboru.
Nástroj pro nábor
Kromě jednotlivců využívají stránky i zástupci firem, kterým síť pomáhá při obsazování volných pozic, především těch seniorských. Jednak si tu mohou přečíst jejich životopis, dále také hodnocení od bývalých zaměstnavatelů či spolupracovníků.
Referenci přitom nemusí mít uživatel ani uvedenou v profilu. Stačí společní známých, kterých se třetí strana jednoduše zeptá.
"Daří se nám tak oslovovat lidi, které bychom pomocí standardních výběrových metod těžko našli," komentuje Adéla Konopková z Vodafone CZ. Souhlasí s ní i Jan Solnička z ČSOB, podle něhož se HR specialisté dostanou i k odborníkům, kteří by si klasický inzerát vůbec nepřečetli.
Výhodou pro personalisty jsou dále nízké náklady, rychlý přístup k informacím, ale také aktuální údaje. Mluvčí českého Microsoftu Markéta Kuklová si navíc chválí možnost oslovit skupinu, která má o dané informace skutečně zájem.
Koho na stránkách najdete
LinkedIn se využívá zejména v profesích, které jsou založené na každodenní online komunikaci, myslí Zoltán Straňovský ze skupiny Fleishman-Hillard.
Jak dokumentují data ze začátku října, v České republice nachází LinkedIn uplatnění především u pracovníků z oboru IT (14,6 tisíce), prodeje (14,1 tisíce) a podnikání (12,4 tisíce). Uvedený fakt potvrzuje také Tomáš Menčík ze skupiny Cyrrus.
Marketingová konzultantka Jana Filová dodává, že podle říjnových dat na webu působí nejméně pracovníci v armádě a bezpečnostní oblasti, či veřejných a sociálních službách.
Zastoupení je ovlivněné především počtem pracovníků v odvětví. Třeba u umělců nelze čekat, že budou na LinkedInu převažovat (je jich tu 4,2 tisíce), když je jich méně i obecně.
Jak je ale přesvědčen nezávislý konzultant Adam Zbiejczuk, to, že v nějaké profesi využívá síť jen minimum osob (například lékaři), nemusí být nutně překážkou. Ti, kteří si vytvoří profil jako první, získají konkurenční výhodu.
Kdo používá síť v Česku?
Při aktivním hledání pracovníků pracují s LinkedInem například Škoda Auto, Vodafone CZ či Komerční banka. "Vybrané kandidáty poté oslovujeme buď sami, nebo prostřednictvím personálních agentur," říká mluvčí banky Monika Klucová.
Naopak ČEZ se službou zatím příliš systematicky nepracuje. "K vyhledávání vhodných osob na určité pozice máme jiné formy výběru," vysvětluje mluvčí skupiny Ladislav Kříž. Pokud si zástupci firmy rozhodnou profil jedince na LinkedInu přece jen prověřit, chápou to ryze orientačně. "Autorem je sama osoba," připomíná Kříž.
Větší důvěru má k uživatelům Česká pojišťovna nebo PwC Česká republika. "Dobrý personalista dokáže odhalit, kdy profil neodpovídá realitě," tvrdí Václav Prýmek z PwC.
Jako doplňkový nástroj využívá LinkedIn T-Mobile, a to ke kontrole údajů, které uchazeč napsal do životopisu. "Vypovídací hodnotu má také hodnocení ostatními uživateli, či šíře a kvalita sítě," popisuje mluvčí společnosti Martina Kemrová. "V mém oboru mají síť téměř všichni, proto svoje partnery, zákazníky a konkurenci vždy prohlédnu na LinkedIn," doplňuje Zbiejczuk.
Podle Romana Thuma z GroupMedia.cz se LinkedIn zaměřuje především na potřeby ředitelů či manažerů. Firmy a headhunteři, kteří na síti ještě "neoperují", podle Menčíka dělají chybu. K takovým patří například poradenská skupina Partners nebo České aerolinie.
Kontakt s kolegy od konkurence
Kromě náboru lidí si podniky zřizují účet ještě z jednoho prostého důvodu. Aby byly na očích a prezentovaly se veřejnosti. V mnoha společnostech si navíc zakládají účet i jednotliví zaměstnanci, kteří pak navazují vlastní profesní kontakty.
"Další významný benefit spatřuji v možnosti spojit se, bez ohledu na čas a prostor, s dalšími specialisty a komunikovat s nimi nejen prostřednictvím internetu, ale i osobně," potvrzuje Filová.
"Prostřednictvím této sítě jsou kolegové z jednotlivých oddělení v pravidelném kontaktu s klienty a partnery, vytvářejí zájmové skupiny, kde mezi sebou sdílejí novinky z oblastí, kterým se věnují," přidává se Jan Nováček ze skupiny Deloitte ČR.
Vizitka a výkladní skříň
Ačkoliv LinkedIn často nese přídomek "sociální", ve srovnání s dalšími sítěmi se jedná o silně pracovní platformu, na které platí určitá etika. "Díky té si já jako uživatel nedovolím spamovat kohokoliv s čímkoliv, protože jde o moje obchodní nebo profesní kontakty," zdůrazňuje Straňovský.
Platí to i opačně. Pokud se k uživateli dostane nějaké sdělení, má větší jistotu, že jde o relevantní informaci. Podle Prýmka z PwC ČR tak může LinkedIn vyhovovat i lidem, kteří se sociálním sítím jinak vyhýbají.
Přímo Straňovský označuje profil na stránkách za jakousi "online vizitku". "LinkedIn je často vnímán jako ´výkladní skříň´ profesních životopisů," souhlasí Filová.
Nezapomínat na aktivní komunikaci
Mezeru Menčík zatím vidí v tom, jak se firmám daří umisťovat na LinkedIn reklamu. Ta se vyplatí hlavně proto, že jsou uživatelé nadefinovaní podle různých kritérií (lokalita, vzdělání, zaměstnání), takže lze inzerci poměrně přesně zacílit.
Thum si pak myslí, že by se více mohla využívat "funkce zdi", kterou má LinkedIn na titulní straně stejně jako třeba Facebook. "Domnívám se, že je to převážně z toho důvodu, že majitelé, ředitelé a manažeři prostě nemají tolik času trávit komunikací," říká pro Aktuálně.cz
"Důležité je nezapomínat na fakt, že jde o sociální síť, jejíž podstatu tvoří aktivní komunikace, sdílení informací a znalostí, nejen pasivní prezentace," uzavírá Filová.