Praha - Co na srdci, to na Facebooku? Podobná sdílnost by mohla namísto boje o medaile znamenat cestu domů. Sportovce totiž čeká na olympiádě celá řada omezení ohledně publikování na sociálních sítích. Hlavním důvodem je ochrana sponzorů před všemi, kteří se chtějí na hrách přiživit, aniž by je podpořili.
Pravidla chování na internetu
Olympijské hry v Londýně získaly přezdívku Socialympics, neboli Sociálympiáda. Hned z několika důvodů.
Jednak jde o první letní olympiádu, o níž budou fanoušci, novináři i účastníci naplno informovat na sociálních sítích - během posledních her v Pekingu se Facebook na východ od USA teprve rozjížděl, totéž platí pro Twitter, Google+, Tumblr nebo Foursquare. Na internet se lze navíc díky rozmachu chytrých telefonů či tabletů připojit podstatně snáze.
S tím souvisí i druhé specifikum letošních her. Protože hlas sociálních webů nelze přehlížet, vypracoval Mezinárodní olympijský výbor pro sportovce a zhruba 70 tisíc organizátorů z řad dobrovolníků čtyřstránkový manuál, jak se na internetu chovat. O olympiádě tak zdaleka nemohou do světa pouštět, cokoliv je napadne.
"Facebook, Twitter a další sítě představují pro Mezinárodní olympijský výbor nepříjemné dilema," komentuje kanadský list The Globe and Mail. Podle toho se Mezinárodní olympijský výbor jen těžko loučí se skutečností, že nebude mít vše pod kontrolou, jak byl v uplynulých desetiletích zvyklý.
O konkurentech ani slovo
V první řadě je nutné všechny statusy či komentáře psát v první osobě, ve stylu "milý deníčku". Podle olympijského výboru se má autor vyvarovat novinářského stylu - to znamená, že se nesmí pokoušet o tvorbu reportáží, nemluvě o komentování jiných soutěží.
Fotografie, které účastníci na svých osobních profilech zveřejní, už nelze komerčně poskytovat nikomu dalšímu. Videa mohou pořizovat pouze pro vlastní potřebu, na internet je však pouštět nesmějí. Výbor se tak snaží chránit média, která za vysílací práva dávají obrovské částky. Americká stanice NBC například zaplatila přes miliardu dolarů.
Sportovci ani organizátoři nesmějí poskytovat detaily ohledně toho, kde se v daný moment přesně nacházejí. Stejně tak je tabu zmiňovat ostatní účastníky. V praxi to znamená, že není možné ani pogratulovat kolegovi.
Nechybí zákaz používat symboly her (především kruhy, dále pak třeba maskoty), uvádět slovo "olympijský" ve spojení s konkrétním zbožím či službou a samozřejmě dělat reklamu nějaké značce či společnosti. Jak média ovšem připomínají, poslední bod může být pro mnoho atletů problematický. Řada z nich má totiž vlastní sponzory, které budou chtít logicky také propagovat. "Přestane jamajský běžec Usain Bolt zmiňovat společnost Puma, se kterou má lukrativní smlouvu?" pochybuje The Globe and Mail.
Krátkozraká, ale nekompromisní pravidla
Strach z problémů vedl řadu sportovců k tomu, že se rozhodli během her sociální média vůbec nepoužívat. Za porušení pravidel totiž hrozí "vyloučení z olympiády bez varování", zdůrazňuje list The Huffington Post.
"Mezinárodní olympijský výbor je trochu přísný. Myslím, že až se po pár letech jeho zástupci ohlédnou, sami se tomu zasmějí," reaguje kanadský maratonec Reid Coolsaet.
Podle marketingových specialistů ale olympijský výbor dodržování pravidel neukočíruje, ani kdyby chtěl. "Sledovat celý internet je naprosto nemožné," uvádí kanadský konzultant Trevor Turnbull.
Výbor proto hájí sponzory (mezi nimiž nechybí Coca Cola nebo McDonald´s) alespoň tam, kam dohlédne. Například londýnští policisté proto musí při výkonu služby přesypat své oblíbené brambůrky Walkers do obyčejných igelitek. Výrobce čipsů se na pořádání her zkrátka nepodílí.