Mazat videa z YouTube můžeme mimo zákon, říká Universal

LP Fish
21. 12. 2011 9:35
Současné soudní spory vydavateslkých gigantů s online službami na sdílení ukazují, že obě strany ohýbají pravidla tak, jak se jim hodí.
Foto: Aktuálně.cz

Universal Music Group (UMG) pokračuje ve svém boji se stránkami na kterých uživatelé sdílí hudební soubory. Aktuálně ho zaměstnávají dvě kauzy - soudní spor s online jukeboxem Grooveshark a úložištěm Megaupload.

V obou sporech je však vydavatelský gigant ve zcela jiném postavení.

Nespokojený zaměstnanec

Ve sporu s online jukeboxem Grooveshark se totiž právníkům UMG zřejmě podaří prokázat, že se na ládování stránky nelegálními nahrávkami podíleli organizovaně i její provozovatelé.

Aféru odstartoval komentář u článku na serveru Digital Music News, ve kterém kdosi, kdo se označil za zaměstnance Groovesharku, zveřejnil podrobný rozpis toho, kolik skladeb nahráli do "playlistu" představitelé vrcholového managmentu i ostatní zaměstnanci.

Celkem se jedná o 113 777 skladeb, přičemž UMG chce za každou skladbu ze svého portfolia požadovat až 150 000 dolarů.

A i když Grooveshark pravost dokumentu popírá, UMG vystupuje v tomto konfliktu velmi sebevědomě. K žalobě se navíc přidají také další dva z největších vlastníků autorských práv - vydavatelství Sony Music a Warner Bros. Grooveshark se tak bude soudit o odškodnění v řádech miliard dolarů.

Ohýbání zákonů

Kde se však zdá naopak celkem zjevné, že UMG přestřelil, je spor s online úložištěm Megaupload. Nejedná se v něm totiž o pirátské nahrávky uložené na Megauploadu (o jejichž existenci nikdo nepochybuje), ale o reklamní video na jeho služby, které natočila elita amerických rapperů a zpěvaček r'n'b.

A přesto že na zjevně reklamní spot měl Megaupload podepsané smlouvy se všemi umělci, UMG nechala video stáhnout z YouTube.

Kampaň Megauploadu rázem získala nový rozměr a server situace využil nejen k obvinění UMG z nelegálního postupu, ale také k široké (a nijak zvlášť sympatické) mediální exhibici, ve které mimo jiné oznámil, že rozjede vlastní online hudební vydavatelství a požádal soud, aby zabránil UMG video dále blokovat.

Kdo tady podvádí?

UMG zvolila velmi bizarní obranu. Argumentuje totiž, že DMCA (zákon o elektronickém copyrightu, podle kterého se kauza projednává) podobný zásah nepřipouští. Je v něm totiž uvedena možná finanční sankce pro vlastníka práv, který zákon vědomě překračuje, není v něm však možnost blokace žádostí o stažení chráněného díla.

UMG však především podle serveru Ars Technica tvrdí, že ke stažení nedošlo na základě DMCA, ale podle jiné, soukromé smlouvy mezi UMG a YouTube. A proto prý na stažení reklamního videa Megauploadu nelze DMCA vůbec aplikovat.

Jinými slovy. UMG říká, že může stahovat jakákoli videa podle tajných smluv z YouTube a nepotřebuje k tomu žádný zákon.

Tahle situace nejenže vrhá poměrně špatné světlo na YouTube, ale především nahrává těm, kdo tvrdí že pravomoce svěřené majitelům autorských práv jsou příliš velké a budou zneužívány. Koneckonců u jiného nedávného sporu byl z podvádění usvědčen Warner Bros. Ohýbání zákonů v podání UMG tak možná ani není tolik překvapující.

TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!

 

Právě se děje

Další zprávy