Universal Music Group (UMG) pokračuje ve svém boji se stránkami na kterých uživatelé sdílí hudební soubory. Aktuálně ho zaměstnávají dvě kauzy - soudní spor s online jukeboxem Grooveshark a úložištěm Megaupload.
V obou sporech je však vydavatelský gigant ve zcela jiném postavení.
Nespokojený zaměstnanec
Ve sporu s online jukeboxem Grooveshark se totiž právníkům UMG zřejmě podaří prokázat, že se na ládování stránky nelegálními nahrávkami podíleli organizovaně i její provozovatelé.
Aféru odstartoval komentář u článku na serveru Digital Music News, ve kterém kdosi, kdo se označil za zaměstnance Groovesharku, zveřejnil podrobný rozpis toho, kolik skladeb nahráli do "playlistu" představitelé vrcholového managmentu i ostatní zaměstnanci.
Celkem se jedná o 113 777 skladeb, přičemž UMG chce za každou skladbu ze svého portfolia požadovat až 150 000 dolarů.
A i když Grooveshark pravost dokumentu popírá, UMG vystupuje v tomto konfliktu velmi sebevědomě. K žalobě se navíc přidají také další dva z největších vlastníků autorských práv - vydavatelství Sony Music a Warner Bros. Grooveshark se tak bude soudit o odškodnění v řádech miliard dolarů.
Ohýbání zákonů
Kde se však zdá naopak celkem zjevné, že UMG přestřelil, je spor s online úložištěm Megaupload. Nejedná se v něm totiž o pirátské nahrávky uložené na Megauploadu (o jejichž existenci nikdo nepochybuje), ale o reklamní video na jeho služby, které natočila elita amerických rapperů a zpěvaček r'n'b.
A přesto že na zjevně reklamní spot měl Megaupload podepsané smlouvy se všemi umělci, UMG nechala video stáhnout z YouTube.
Kampaň Megauploadu rázem získala nový rozměr a server situace využil nejen k obvinění UMG z nelegálního postupu, ale také k široké (a nijak zvlášť sympatické) mediální exhibici, ve které mimo jiné oznámil, že rozjede vlastní online hudební vydavatelství a požádal soud, aby zabránil UMG video dále blokovat.
Kdo tady podvádí?
UMG zvolila velmi bizarní obranu. Argumentuje totiž, že DMCA (zákon o elektronickém copyrightu, podle kterého se kauza projednává) podobný zásah nepřipouští. Je v něm totiž uvedena možná finanční sankce pro vlastníka práv, který zákon vědomě překračuje, není v něm však možnost blokace žádostí o stažení chráněného díla.
UMG však především podle serveru Ars Technica tvrdí, že ke stažení nedošlo na základě DMCA, ale podle jiné, soukromé smlouvy mezi UMG a YouTube. A proto prý na stažení reklamního videa Megauploadu nelze DMCA vůbec aplikovat.
Jinými slovy. UMG říká, že může stahovat jakákoli videa podle tajných smluv z YouTube a nepotřebuje k tomu žádný zákon.
Tahle situace nejenže vrhá poměrně špatné světlo na YouTube, ale především nahrává těm, kdo tvrdí že pravomoce svěřené majitelům autorských práv jsou příliš velké a budou zneužívány. Koneckonců u jiného nedávného sporu byl z podvádění usvědčen Warner Bros. Ohýbání zákonů v podání UMG tak možná ani není tolik překvapující.
TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!