Evropští politici si totiž od zavedení ekologické daně slibují, že by zrušila registrační poplatky, jež majitelé vozů platí v některých členských zemích EU.
V České republice je výše registračního poplatku osobního automobilu 800 korun, za provoz se dále platí silniční daň. Tu však musí zaplatit pouze majitelé automobilů určených k podnikání. Silniční daně se platí i v některých jiných zemích Unie. Sazby se pohybují od 30 (900 korun) po 463 eur (asi 13 000 korun). V Česku podnikatelé za vůz s motorem do objemu 2000 ccm platí zhruba 105 eur (3000 Kč).
Registrační poplatky přitom v některých státech společenství dokonce přesahují pořizovací cenu automobilu. Jejich činitelé dávají přednost tomu, aby si tento problém vyřešil každý stát sám. Například v Dánsku činí poplatek za registraci automobilu 180 procent ceny.
Británie a Dánsko jsou proti
Termín, kdy bude toto opatření zavedeno, je v nedohlednu. Dokonce není ani jisté, zda se jednotnou daň podaří prosadit. Musí totiž souhlasit všechny členské země a například Dánsko či Velká Británie už se daly slyšet, že se tento krok pokusí zablokovat.
S návrhem přišla Evropská komise. Dosavadní registrační poplatky, jež nejsou v zemích Unie jednotné, brání volnému pohybu tohoto zboží po území EU.
"Evropští občané čelí v současné době problému dvojího placení poplatků za registraci, byrokracii, ztrátě času a peněz," stojí v důvodové zprávě Evropské komise.
Někde nic, jinde 180 procent
Výše nové ekologické daně by závisela na tom, kolik automobil vypouští škodlivých emisí.
V pozadí sporů o novou daň je však i spor mezi státy vyrábějícími automobily a zeměmi bez autmobilek.
Ty první mají zájem na co nejnižším zdanění v celé Unii, ty druhé, jako je Dánsko či Portugalsko, naopak vozy zatěžují vysokými poplatky. Důsledkem však je, že třeba v Dánsku jezdí množství aut s poznávacími značkami jiných států.