Za automobil se bude platit zelená daň

Michal Najman
5. 9. 2006 16:00
Štrasburk - Poslanci Evropského parlamentu schválili zavedení ekologické daně za automobily. Znamenalo by to, že Češi by museli začít platit za svůj vůz nový poplatek.

Evropští politici si totiž od zavedení ekologické daně slibují, že by zrušila registrační poplatky, jež majitelé vozů platí v některých členských zemích EU.

V České republice je výše registračního poplatku osobního automobilu 800 korun, za provoz se dále platí silniční daň. Tu však musí zaplatit pouze majitelé automobilů určených k podnikání. Silniční daně se platí i v některých jiných zemích Unie. Sazby se pohybují od 30 (900 korun) po 463 eur (asi 13 000 korun). V Česku podnikatelé za vůz s motorem do objemu 2000 ccm platí zhruba 105 eur (3000 Kč).

Registrační poplatky přitom v některých státech společenství dokonce přesahují pořizovací cenu automobilu. Jejich činitelé dávají přednost tomu, aby si tento problém vyřešil každý stát sám. Například v Dánsku činí poplatek za registraci automobilu 180 procent ceny.

Británie a Dánsko jsou proti

Termín, kdy bude toto opatření zavedeno, je v nedohlednu. Dokonce není ani jisté, zda se jednotnou daň podaří prosadit. Musí totiž souhlasit všechny členské země a například Dánsko či Velká Británie už se daly slyšet, že se tento krok pokusí  zablokovat. 

Schválením zprávy dánské europoslankyně Karin Riisové-Jorgensenové poslanci podpořili navrhovanou novelu směrnice o zdaňování osobních vozidel.
Schválením zprávy dánské europoslankyně Karin Riisové-Jorgensenové poslanci podpořili navrhovanou novelu směrnice o zdaňování osobních vozidel. | Foto: kariinriis.dk

S návrhem přišla Evropská komise. Dosavadní registrační poplatky, jež nejsou v zemích Unie jednotné, brání volnému pohybu tohoto zboží po území EU.

"Evropští občané čelí v současné době problému dvojího placení poplatků za registraci, byrokracii, ztrátě času a peněz," stojí v důvodové zprávě Evropské komise.

Někde nic, jinde 180 procent

Výše nové ekologické daně by závisela na tom, kolik automobil vypouští škodlivých emisí.

V pozadí sporů o novou daň je však i spor mezi státy vyrábějícími automobily a zeměmi bez autmobilek.

Ty první mají zájem na co nejnižším zdanění v celé Unii, ty druhé, jako je Dánsko či Portugalsko, naopak vozy zatěžují vysokými poplatky. Důsledkem však je, že třeba v Dánsku jezdí množství aut s poznávacími značkami jiných států.

 

Právě se děje

Další zprávy