Evropská komise vyšetřuje agentury, jež v Evropě vybírají pro umělce autorské honoráře, a chce je připravit o národní monopoly, které na tomto trhu mají. Opatření jde souběžně se snahou EU zpřístupnit evropský internetový trh s hudbou, uvedla dnes komise.
Komise se obává, že smlouvy agentur s umělci, které jsou postavené čistě na národních pravidlech, porušují pravidla tím, že národním úřadům dávají faktický monopol.
Mezinárodní konfederace společností autorů a skladatelů (CISAC) a její členské agentury v zemích EU vybírají autorské honoráře od rozhlasových stanic, zábavních podniků a provozovatelů internetových stránek. Unie chce proto přezkoumat pravidla členství, která autorům dávají jen jednu možnost ve výběru agentury, jež za ně honoráře vybírá.
Komerční uživatelé, například satelitní, kabelové a internetové společnosti, kteří chtějí práva na šíření skladeb koupit, musejí získat licence od každé národní agentury, která kryje tu či onu zemi. Pro internetové prodejce hudby je tak prodej písní v Unii složitý a drahý proces. Například služba iTunes od americké Apple má jiné britské, francouzské a německé internetové stránky, na nichž se nabídka písní liší.
Komise uvádí, že celoevropské dohody agenturám zaručují monopolní postavení na národních trzích a nedovolují, aby se objevily nové agentury, které by poplatky také vybíraly. CISAC a její členové nyní mají dva měsíce na to, aby na obvinění komise odpověděly. Pokud porušovaly pravidla evropské hospodářské soutěže, hrozí jim od komise pokuty.
Elektronický prodej hudby v Evropě zaostává za Spojenými státy. Odhaduje se, že v roce 2004 dosáhly tyto tržby v USA 248 milionů dolarů, zatímco v Evropě 27 milionů eur, napsala agentura AP.
CISAC sdružuje okolo 140 autorských a skladatelských společností ze 70 zemí pěti kontinentů. Vznikla v roce 1926 a sídlí v Paříži. Jedním ze zakládajících členů je i česká OSA, která zastupuje autory a další nositele práv při udělování souhlasu k užití jejich děl a při vybírání autorských odměn.