Viacom vs. YouTube: Boj o miliardu dolarů

Dušan Klimeš
14. 3. 2007 9:56
New York - Není to ani pět měsíců, co Google koupil YouTube, a už se na něj valí další žaloba za porušování autorských práv. Uvnitř: SOUVISLOSTI

Populární server YouTube, ikona současného internetu, nabízí  zdarma ukládání i přehrávání videí, ovšem často bez vědomí vlastníků práv. Na to teď reaguje velmi ambiciózní žalobou gigant zábavního průmyslu Viacom. Po YouTube, potažmo Googlu, požaduje rovnou miliardu dolarů, tedy asi 21,5 miliardy korun.

Firma, která vlastní například MTV, tvrdí, že YouTube hrubě porušuje její autorská práva. A hned také spočítala kolikrát - v 1,5 miliardě případů. Tolikrát si prý uživatelé pustili některý ze 160 tisíc klipů umístěných na serveru, které jsou původně z produkce Viacom.

Foto: Reuters

Kromě finančního vyrovnání požaduje Viacom i jistotu, že Google udělá u své nové dcery pořádek. "Strategie YouTube byla odmítat jakýkoli aktivní přístup k odstranění nezákonného obsahu ze svých katalogů," uvádí v prohlášení. "Obchodní model, který je založený na prodeji reklamy u nelicencovaných klipů, je jasným porušením autorských práv.".

Viacom dokonce tvrdí, že před měsícem požádal YouTube o odstranění 100 tisíc klipů.

Souvislosti

YOUTUBE S GOOGLEM SPOLU:

YouTube se společně s Googlem nechaly slyšet, že připravují pečlivé protipirátské filtry, které by problém nelegálního obsahu měly vyřešit. "Není pochyb, že firmy stále parazitují na našich výtvorech bez povolení a způsobují nám obrovské škody," kontruje Viacom.

Jinak se ale Google ani YouTube se příliš nevzrušují. Zeptaly se právníků a ti tvrdí, že firmy chrání americký digitální zákon a žádná újma jim nehrozí. Norma z roku 1998 omezuje odpovědnost internetových firem za škody, pokud po upozornění držitele práv na konkrétní porušení urychleně zablokují přístup k pirátskému materiálu

"Nikdy bychom neuvedli na trh produkt ani nekoupili nějakou firmu, pokud by nás stoprocentně neuspokojoval právní základ jejích operací," řekl Reuters právník Googlu Alexander MacGillivray

logo Google
logo Google | Foto: Aktuálně.cz

Google loni v říjnu koupil YouTube za 1,65 miliardy dolarů. Serveru hrozily žaloby už předtím a nejméně jedna byla tehdy podána.

You Tube, odkud uživatelé stahují klipy a části populárních televizních pořadům se nelíbí třeba Universal Music, největšímu vydavatelství na světě. S dalším mediálním obrem, Warner Music, se Youtube naopak dohodl.

Firma má  má na YouTube tisíce videoklipů nebo rozhovorů s umělci, kteří jsou s ní smluvně zavázaní, a licenční poplatek za jejich přehrávání zaplatí reklama - software sám vyhledá, která videa na stránce obsahují copyright, a reklamu jim automaticky přiřadí.

 

Právě se děje

Další zprávy