Rusové nabízí reklamu ve vesmíru

ČTK
6. 10. 2006 11:20
Moskva  - Dostatečně bohatým firmám se může splnit sen. Svoji reklamu mohou dostat doslova ke hvězdám.
Astronauti Mike Fossum (vpravo) čeká až se modul (vlevo) přesune na externí plošinu 2. | Foto: Reuters

Ruská kosmická agentura Roskosmos se rozhodla nabídnout k pronájmu reklamní plochy na svých raketách, kosmických lodích, skafandrech kosmonautů, ale i uvnitř Mezinárodní kosmické stanice (ISS).

Společnost E-vita, která pro agenturu reklamu zajišťuje, už prý vede rozhovory s jednou z velkých ruských potravinářských firem.

"Vesmír znamená kladné emoce. To je pro značku důležité," řekl odbornému časopisu Industrija reklamy konzultant E-vita Dmitrij Alexejev. Jeho firma se dosud zabývala jen organizací turistických výletů do ruského centra řízení kosmických letů a na kosmodrom Bajkonur.

Oficiálně nemohl nikdo z Roskosmosu zásadní rozšíření pravomoci firmy komentovat. Zdroj deníku Kommersant ale uvedl, že cílem je soustředit finanční toky z podobné činnosti v rukou jedné společnosti. Dosud se mohl zájemce o reklamu dohodnout přímo například s výrobcem rakety a agentura nedostávala nic.

Pokud je hmotnost protohvězdy vyšší než 0,08 hmotnosti Slunce, tlak a teplota vzniklé při zahušťování jsou dostatečné pro zažehnutí jaderných reakcí ve středu hvězdy. Tlak vzniklého záření vyrovná gravitační sílu a hvězda je v rovnováze. | Foto: Euromedia - Knižní klub

Stačí statisíce dolarů

Nyní E-vita na svých webových stránkách umístila ceník: reklama na raketách Proton a Sojuz vyjde od 200 tisíc do dvou milionů dolarů za exkluzivní práva na celý start.

Logo na oděvech kosmonautů stojí od 100 do 200 tisíc dolarů, stejná je cena za dopravu kilogramu reklamního materiálu na oběžnou dráhu do ruské části ISS. Pokud rozmístění tohoto materiálu vyžaduje "práce mimo kosmickou loď", musí zájemce o reklamu ve volném vesmíru připlatit od 800 tisíc do pěti milionů dolarů.

Některé už tam byly

Reklama se na ruských kosmických lodích objevila poprvé v říjnu 1992, kdy raketa Proton-K vynesla na oběžnou dráhu logo jedné tabákové firmy, cena byla sedmdesát tisíc dolarů.

Raketoplán Atlantis několik sekund po startu.
Raketoplán Atlantis několik sekund po startu. | Foto: čtk

V roce 1996 se v kosmické stanici Mir objevil plakát a láhev populárního nealkoholického nápoje. Kosmonauti Jurij Onufrijenko a Jurij Usačev je vynesli ven z kosmické lodi a natočili o tom film. Firmu to přišlo na 600 tisíc dolarů.

Japonský výrobce elektrotechniky zvažoval v roce 1998 natáčení reklamy ve stanici Mir, nakonec ale levněji vyšlo postavení makety v ateliéru.