Létání zase zdražuje, už i ČSA

Dušan Klimeš
20. 4. 2006 15:30
Praha - Ropa nad sedmdesáti dolary za barel a dopravci úpí. Nespokojeni ale budou také zákazníci leteckých společností.
Za cestu s British Airways si nyní musí pasažéři připlatit
Za cestu s British Airways si nyní musí pasažéři připlatit | Foto: Aktuálně.cz

Poslední dny totiž přinesly vlnu zvyšování takzvaného palivového příplatku k letence.

Giganti starého kontinentu zdražují

"Evropské" zdražování spustila minulý týden nizozemská letecká společnost KLM Royal Dutch Airlines. S účinností od soboty se její palivový příplatek zvýšil o pět euro na dálkových letech. Za zpáteční let si KLM účtují 90 euro jako palivový příplatek.

Infobox

Vývoj palivových příplatků:

  • British Airways zvýšily příplatek od srpna roku 2004 z 8,9 euro na 52,2 eur
  • Lufthansa provedla ještě větší skok. V srpnu 2004 účtovala 7 euro, nyní 52
  • České aerolinie začínaly na "ceně" 5 euro, od září loňského roku si účtují 38 euro

Pozadu nezůstaly ani British Airways, které svůj úmysl vybírat více peněz na úhradu paliva zveřejnily v úterý. Pro dálkové lety se rozhodly účtovat navíc pět liber, což je asi 7,8 euro. Cestovatel tedy bude britské firmě přispívat celkem 35 liber na úhradu rostoucích nákladů na palivo.

"Pro nás jsou ceny paliva skutečnou zátěží. Cena ropy stoupla nad 70 dolarů a podle odborníků kolem této hladiny nějaký čas vydrží," oznámil ředitel komunikace British Airways Martin George.

Po včerejším jednání managementu firmy přistoupily dnes ke zdražení i České aerolinie. Příplatek na dlouhých letech se zvedne od května o pět dolarů na celkových 51 dolarů. Na středně dlouhých tratích zůstává příplatek na úrovni čtrnácti eur.

"Ke zvýšení jsme přistoupili po důkladné analýze trhu. I po navýšení ale zůstávají naše palivové příplatky na dolní hranici ve srovnání s ostatními aeroliniemi, jako Brotosh Airways nebo Lufthansa," uvedla mluvčí ČSA Jitka Novotná.

Někteří létají i bez příplatku

Jsou však společnosti, které poplatek za ropu nezvyšují. Prvním případem je německá Lufthansa, která oznámila, že nechá stávající hodnotu 52 euro.

Jedním z důvodů je to, že se tato letecká společnost velmi pečlivě zajišťuje proti rostoucím cenám ropy. Druhým důvodem je, že Lufthansa má své příplatky již nyní na relativně vysoké úrovni.

"Nyní neplánujeme zvýšit palivový příplatek, přesto ale podrobně monitorujeme situaci," sdělila deníku Aktuálně.cz Eline Dermautová, mluvčí společnosti Lufthansa.

"V současnosti jsme se zajistili proti růstu cen u devadesáti procent naší spotřeby pro rok 2006," dodala Dermautová.

Palivové příplatky většinou vůbec neúčtují svým klientům nízkonákladové letecké společnosti. Firma SmartWings je zrušila před měsícem, SkyEurope počátkem tohoto roku. Příplatky si neúčtuje ani irský Ryanair, jednička na evropském trhu mezi levnými dopravci.

Naopak trojka mezi nízkonákladovými společnostmi Air Berlin zavedla příplatek již dříve a nyní ho "udržuje" na osmnácti eurech. Německé Germanwings příplatek nově zvyšují ze tří eur na šest na evropských letech, čtyři eura si pasažéři připlatí za letenku po Německu.

Dražší dovolená?

Zdražení se však nedotkne pouze leteckých společností a pasažérů, kteří si kupují letenky přímo od nich. I cestovní kanceláře, které využívají jejich služeb, zřejmě budou nuceny přehodnotit ceny svých zájezdů.

Čerpadlo ropného vrtu
Čerpadlo ropného vrtu | Foto: Aktuálně.cz

Již nyní například firma Greece Tours přiznala, že k určité úpravě cen dojde a zvýšení palivového příplatku se projeví. Konkrétně u této cestovní kanceláře by cena zájezdu kvůli palivovému příplatku měla vzrůst až o pět set korun. U největší firmy na trhu, Čedoku, by to měla předběžně být stokoruna. Na druhou stranu Vítkovice Tours zvýšení cen zájezdů odmítá.

Dopad je celosvětový

Jednou z prvních společností, která oznámila své zvýšení, byly American Airlines. Její klienti budou muset připlatit deset dolarů, tedy asi 8,2 euro navíc za každou cestu.

Dražšímu cestování se však nevyhnou ani v Číně. Tam vzrostou příplatky dokonce o padesát procent. Z původních čtyřiceti juanů na šedesát. Přesto mohou být Číňané spokojeni, neboť jejich poplatek činí v přepočtu "pouze" šest euro.

Ten by měl leteckým společnostem pomoci překonat rostoucí náklady na pohonné hmoty. Místo aby společnosti zvyšovaly cenu letenek, rozhodly se zavést právě palivové příplatky, které jsou závislé na vývoji cen ropy.

Příplatek za drahou ropu začaly letecké společnosti zavádět v roce 2004 a od té doby neustále roste a je stálou součástí ceny za využívání letecké dopravy.

A kdy se příplatků zbavíme? "Příplatky budou mizet stejnou logikou, jako když rostly," shodují se zástupci aerolinií. Tedy cena ropy musí alespoň na měsíc klesnout pod určitou hranici.

Těmito limity jsou například 50 dolarů za barel, 45 dolarů či 40 dolarů. Zcela by příplatky odpadly při 35 dolarech za barel.

 

Právě se děje

před 10 hodinami

Prezidentem lékařské komory se stal její dosavadní šéf Kubek

Českou lékařskou komoru (ČLK) povede dalších pět let její dosavadní šéf Milan Kubek. Na sobotním sjezdu v Praze získal post prezidenta již počtvrté. Kubek ve volbě porazil současného viceprezidenta stavovské organizace lékařů Zdeňka Mrozka.

Kubek získal 176 hlasů, Mrozek 108. Nikdo další nekandidoval. Volba trvala téměř tři hodiny, delegáti si nového šéfa odhlasovali až ve třetím kole.

Staronový prezident ČLK stojí v čele komory 15 let, organizaci vede od roku 2006, Předtím byl Kubek, který má angiologickou ambulanci na poliklinice v Praze 9, předsedou Lékařského odborového klubu. Podle Kubka by ČLK měla poskytovat svým členům co nejlepší servis.

Zdroj: ČTK
Další zprávy