Miliarda pro Němce, vydělá i šampion

Martina Macková
3. 7. 2006 17:30
Praha - Miliarda eur. Tolik může přinést mistrovství světa ve fotbale jen Německu. Získá však i země, která se stane šampiónem.

Ukázal to průzkum mezi dvanácti ekonomickými experty v oblasti sportu a šesti sociology v pěti evropských zemích.

Průzkum provedla polečnost MasterCard Europe, ve spolupráci s nezávislým výzkumným centrem KRC Research letos v dubnu.

Němci vydělají, otázkou je kolik

Ekonomičtí odborníci se sice shodli v tom, že Německo na šampionátu vydělá, otázkou je jen kolik vlastně.

Světový šampionát vždy oživí turistický průmysl především v době, kdy světoví hráči budou soupeřit. Někteří experti ale míní, že i dodatečné tržby dosáhnou desítky milionů eur. Někteří dokonce odhadují až miliardu a více.

Odhady jsou optimistické i přesto, že před čtyřmi lety se světový fotbal Japonsku a Jižní Koreji mnoho nepřinesl. Organizátorské země ale podle odborníků prodělaly na turnaji kvůli tomu, že nepřilákaly dostatek turistů, kteří by vyrovnali investice zemí do příprav.

Německo poráží Argentinu. Zřejmě porazí i Japonsko - v tržbách za šampionát.
Německo poráží Argentinu. Zřejmě porazí i Japonsko - v tržbách za šampionát. | Foto: Reuters

Toho se obávají také organizátoři olympiády v Londýně, která se chystá v roce 2012. Experti ale tvrdí: "Pokud bude událost manažersky dobře vedena, přinese klíčový ekonomický prospěch, jako například přestavbu Stratfordu, a stejně tak značný společenský prospěch."

Stejně jako před lety Barceloně. Tu někteří z dotazovaných ekonomických expertů uvádí jako výborný příklad města, které mělo zisk olympijských her v roce 1992. "Pořadatelé počítali s určitými investicemi do přípravy i průběhu," míní odborníci.

Od vítězné země bude svět nakupovat

Česko to už nebude, ale ten kdo vyhraje fotbalový turnaj planety, se může těšit nejen na společenskou prestiž. Ekonomové míní, že trofej znamená i peníze. Kdo ze zemí Francie, Portugalsko, Itálie a Německo to bude, zatím není jasné.

Jako příklad uvedli Francii a Brazílii, země, které vyhrály Světové poháry FIFA v letech 1998 a 2002. "U mistrovských zemích se vytvořila optimistická atmosféra, která podpořila pocit společenské jednoty a smysl pro společenství. A také přinesla ekonomické zisky," říkají.
 
Nadšení obyvatel totiž vyvolalo krátkodobě zvýšenou produktivitu a spotřebitelskou důvěru.

Portugalský gólman Ricardu. Bude šamionem on nebo jeho sok z Francie, Itálie nebo SRN?
Portugalský gólman Ricardu. Bude šamionem on nebo jeho sok z Francie, Itálie nebo SRN? | Foto: Reuters

Většina dotazovaných odborníků si také myslí, že vítězná země by mohla mít dlouhodobý prospěch ze zvýšeného mezinárodního uznání. To by mohlo znamenat nejen příliv turistů a zahraničních investic, ale i fakt, že by jednoduše svět nakupoval více výrobků ze "země šampiónů."

Musí ale vyhrát. Ekonomičtí odborníci prohlásili, že žádná země nebude mít z turnaje ekonomický užitek, pokud její národní tým bude vyřazen buď v základní skupině nebo ve čtvrtfinále turnaje. Někteří míní, že negativní výsledek uškodí především médiím a nepřímo i jejich tržbám, protože přijdou o peníze za vysílací práva a inzerci.

Na příkladu Anglie, která byla minulý týden vyřazena, se odborníci vzácně neshodli v hypotéze, co by z vítězství v turnaji mohla mít.  Zatímco jeden z expertů předvídal z titulu zisk až 50 miliard dolarů, jiný prohlásil, že postup až do vítězného finále britské ekonomice spíš uškodí, protože "lidé budou radši sledovat fotbal než pracovat."

Tržby rostou i díky fanynkám

Ženy více fandí a chodí na fotbal, a tím rostou zisky. Shodují se evropští experti. Podle nich roste za poslední deset let zájem žen o zápasy, reklamní prodej, marketing a reklamní příležitosti.

Šťastná Italka. Tato fanynka možná už před utkáním Itálie s Českou republikou veděla, že její tým porazí v osmifinále Austrálii, byť díky sporné penaltě.
Šťastná Italka. Tato fanynka možná už před utkáním Itálie s Českou republikou veděla, že její tým porazí v osmifinále Austrálii, byť díky sporné penaltě. | Foto: Reuters

Sociologové míní, že tento trend lze vysvětlit změnami ve společenských poměrech. Fotbal je dnes moderní a zasahuje všechny společenské skupiny. Už není považován za dělnický sport, kterému dominují muži.

"Má spíše atmosféru karnevalu nebo divadla, a tím nachází ohlas u širších skupin obyvatel," míní experti.

Polovina dotazovaných odborníků odhaduje, že ženy stojí stále jen za pěti až 15 procenty z celkové částky každoročních výdajů ve fotbale. 

 

Právě se děje

Další zprávy