New York/Paříž - V USA včera požádala o ochranu před věřiteli společnost Tribune. Vydavateli osmi velkých deníků a majiteli několika televizních stanic zlomily vaz dluhy, které podle konkurzního soudu dosahují téměř 13 miliard dolarů. Stal se dosud největší mediální obětí finanční krize.
„Finanční situace společnosti Tribune je příznačná pro neduhy, které tíží vydavatele novin," cituje agentura Reuters Jeroma Reismana z advokátní kanceláře Reisman, Pierez a Reisman. Vydavatel Chicago Tribune nebo Los Angeles Times totiž končí kvůli úbytku čtenářů. Ten s sebou nese odliv inzerentů, což pro vydavatelské domy znamená obrovský úbytek financí.
Velcí zadavatelé reklamy mají navíc mnohdy dost svých starostí - pokles v reklamě tak víceméně kopíruje vývoj na trhu. Nejvýznamněji zakázky tohoto druhu omezili odběratelé z automobilového průmyslu a finančního a realitního trhu.
Tribune ale není jediné vydavatelství, které má problémy. Například společnost The New York Times oznámila snížení výplaty dividend, další z konkurentů zvažují prodej některých svých titulů.
Na koho ale úspory dopadnou nejhůř, jsou zaměstnanci. Americká média podle listu Advertising Age zrušila za uplynulý rok více než 30 tisíc pracovních míst, což představuje asi 3,5 procenta z celku. Jen během posledního měsíce proběhly dvě velké vlny propouštění, když se firmy Viacom a NBC Universal zbavily sedmi, respektive tří procent svých zaměstnanců.
Média čeká propad
Jako v dalších odvětvích, krize se ani v mediální oblasti neomezila jen na Spojené státy. Investice do reklamy - a tedy i do médií - mají příští rok podle prognózy mediální agentury Zenith Optimedia klesnout o 0,2 procenta. Pokud by se odečetl vliv internetu, šlo by o propad dokonce pětiprocentní.
„Je tu riziko, že rok 2009 bude tím nejtěžším, který oblast inzerce dosud poznala," cituje generálního ředitele společnosti Sébastiena Daneta francouzský deník Le Monde.
Samotná mediální agentura přitom ještě před třemi měsíci předpokládala, že reklamní trh svůj růst sice zvolní, ale přesto o 4 procenta stoupne. „Situace se velmi rychle zhoršuje," konstatuje Danet, což se týká především Spojených států, kde investice do komunikačních prostředků mají klesnout až o 6,2 procenta.
Tahouni? Čína, Indie, Brazílie, Rusko
Obdobný vývoj jako v USA se podle agentury dá očekávat i v západní Evropě. První příznaky už se ostatně objevují. V úterý bylo kupříkladu oficiálně potvrzeno propuštění 2 200 zaměstnanců britské kabelové televize Virgin Media, tedy 15 procent z celkového počtu 14 600. Zadlužená firma k opatření sahá v zoufalé snaze po úspoře finančních prostředků.
Investice tak na západě Evropy klesnou o jedno procento, ve Francii dokonce o dvě. „Ve Francii bude první trimestr velmi náročný, s poklesem, který by mohl dosáhnout až 10 procent," předpovídá Danet.
Tahounem na reklamním trhu by tak v příštím roce měla zůstat především čtveřice těchto států: Brazílie, Rusko, Indie a Čína. Podíl tržeb z prodané reklamy by ve jmenovaných zemích měl do roku 2011 stoupnout ze současných 30 na 36 procent. Druhým velkým fenoménem pak je internet. Webová reklama pohltí ročně až 12 procent z celosvětových investic do reklamy.