Spekulace o spojení firmy amerického Anheuser-Busch a belgického InBev, tedy pivovarníka amerického Budweiseru, a producenta Staropramenu, Braníku a Stelly Artois, vyvolaly úvahy o dalších fúzích.
Analytikové nyní odhadují, že pokud jejich velký konkurent SABMiller bude chtít udržet krok, čekají ho jednání s dalšími výrobci, na jejichž konci by byla nová, velká firma.
Světová dvojka SABMiller, majitel Plzeňského Prazdroje, má hned několik možností. Do budoucna by tak "plzeňské" mohlo mít za "sourozence" například Heineken, americké pivo Coors z továren firmy Molson Coors Brewering či brazilské kousky jako Sol a Kloster od Fomento Economico Mexicano (FEMSA).
Domnívají se to podle agentury Bloomberg analytici společností JPMorgan a Bear Sterns.
Budoucnost? Spojení
O tom, že dva velkovýrobci piva vyjednávají o fúzi, informoval brazilský deník Valor Economico. Obě společnosti spekulace ani nepotvrdily, ani nevyvrátily.
"Pokud by skutečně došlo k tomuto spojení, byl by to zásadní impuls pro celý sektor," říká Matthew Webb, analytik společnosti JPMorgan.
"To by jistě podpořilo další hráče, aby hledali partnery, se kterými by mohli být znovu rovnocennými partnery," uvádí.
Podle analytika firmy Bear Stearns Carlose Laboye je ale možné dokonce spojení tří pivovarů, tedy SABMilleru, Heinekenu a společnosti FEMSA.
Pokud chce ale SABMiller udržet krok na americkém trhu, spojení s FEMSA pro něj bude asi nutností.
"Spojení Anheuseru a InBevu vytvoří dominantního pivovarníka na tomto trhu," tvrdí Laboy.
V uplynulých dvou letech již bylo při spojování pivovarů utraceno přes 64 miliard dolarů, což je asi 1,3 bilionu korun. Zřejmě nejvýznamnější z nich bylo spojení brazilské firmy AmBew a belgické Interbrew za 11 miliard dolarů. Vznikla tak světová trojka, která se nyní možná dohaduje o spojení s jedničkou oboru Anheuser-Busch.