Evropa si posvítí na přestávky kamionů

ČTK
3. 2. 2006 16:32
Brusel - Nová pravidla, která zkrátí počet hodin za volantem a prodlouží povinný odpočinek řidičů kamionů a autobusů na evropských silnicích, formálně zpečetili zástupci členských zemí.

Oznámila to dnes Rada Evropské unie s tím, že pouze Francie hlasovala proti směrnici, počítající se zvýšením kontrol.

Cílem nové legislativy, kterou ve čtvrtek odhlasoval Evropský parlament, je zlepšit sociální podmínky řidičů a snížit počet vážných nehod, způsobených přílišnou únavou. Po vstupu v platnost se však budou vztahovat jen na řidiče vozidel těžších než 3,5 tuny.

Konkrétně by řidiči neměli za volantem strávit více než devět hodin denně, respektive 56 hodin týdně, namísto dosavadních až 74 hodin. Namísto osmi hodin souvislého odpočinku denně si budou muset povinně oddychnout nejméně devět hodin (plus další tři hodiny během dne). A "volný víkend" v podobě 45 hodin nepřerušovaného odpočinku bude povinný nejméně každé dva týdny.

Hlídat řidiče budou i digitální tachografy, odolnější proti podvodům, které budou povinné v nových vozidlech v EU od počátku května. Nařízení má totiž vstoupit v platnost po 20 dnech od dubnového zveřejnění v úředním věstníku.

Součástí nové legislativy je také novela směrnice, která počítá se zdvojnásobením počtu kontrol řidičů od roku 2008 a ztrojnásobením od roku 2010 oproti současnosti, kdy členské státy mají kontrolovat jedno procento pracovních dnů šoférů.

Český ministr dopravy Milan Šimonovský ujistil, že ČR bude kontroly brát vážně. "Všichni bychom chtěli, aby řidiči řídili odpočatí. Aby přestávky mezi řízením věnovali odpočinku a nikoliv vykládání zboží," řekl ČTK. Ale podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia nové opatření omezí pružnost využití vozového parku, zkomplikuje život cestovních kanceláří a pravděpodobně se zvýší potřeba řidičů, takže bude větší nedostatek těch kvalitních.

 

Právě se děje

Další zprávy