EU chce emisní povolenky pro aerolinky

Dušan Klimeš
5. 12. 2006 11:10
Brusel - Za čtrnáct dní dojde k zásadnímu střetu Evropy a Ameriky na poli letectví. EU chce omezit emise aerolinek.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Lufthansa

Letecký průmysl by měl být podle představ evropských komisařů zahrnut do plánu na snižování emisí.

Washington teď čeká, jestli komise přistoupí ke kontroverznímu kroku a do svých plánu zahrne všechny lety na evropských letištích. To by tvrdě zasáhlo i americké dopravce. Nebo se přikloní k méně konfliktní verzi a omezovat emise bude chtít jen v rámci evropských letů.

Podle plánu, který zveřejní 20. prosince komisař pro životní prostředí Stavros Dimas, bude existovat jasně ohraničený strop pro aerolinky, kolik oxidu uhličitého mohou každý rok vypustit do ovzduší.

Foto: Aktuálně.cz

Obchod s emisemi

Pokud využijí celou svoji přidělenou kvótu, budou muset od ostatních aerolinií zkusit koupit část jejich kreditu. To samozřejmě zdraží letenky dané společnosti a pasažéři budou tak přímo platit škody na životním prostředí, které daná společnost působí.

Studie, kterou si Evropská komise nechala vypracovat, ukazuje, že cena letenek by mohla vzrůst až o čtyřicet eur, tedy asi 1100 korun.

Brusel ale argumentuje tím, že pokud se nyní nic neudělá, emise letadel budou v roce 2012 o 150 procent vyšší, než jaké byly v roce 1990 a letectví se tak stane nejrychleji rostoucím producentem CO2.

Boj s Velkým bratrem

Ale Spojené státy naznačují, že se zřejmě strhne právní bitva. Chtějí bránit průmysl, který byl těžce zasažen teroristickými útoky 11.září 2001 a dodnes se z toho úplně nezotavil.

Když letoun Airbus A380 opouštěl v lednu barvířskou dílnu, měl skvělé vyhlídky. Nyní se schází představenstvo firmy EADS, hlavního akcionáře Airbusu, a rozhoduje, jak snížit náklady a zjišťuje ztráty, které již kvůli zpoždění A380 firma utrpěla.
Když letoun Airbus A380 opouštěl v lednu barvířskou dílnu, měl skvělé vyhlídky. Nyní se schází představenstvo firmy EADS, hlavního akcionáře Airbusu, a rozhoduje, jak snížit náklady a zjišťuje ztráty, které již kvůli zpoždění A380 firma utrpěla. | Foto: Reuters

"Podle nás se tím naruší pravidla volného obchodu," uvádí podle EUobserveru šéf americké vládní rady pro životní prostředí James Connaughton.

"Zároveň to není příliš rozumná cesta, jak hledat efektivnost v letectví," dodává.

Washington si navíc myslí, že tento plán by porušil Chicagskou konvenci o mezinárodní letecké přepravě - jakousi leteckou ústavu.

Zastánci plánu ale tvrdí, že pokud by se zahrnuly jen vnitroevropské lety, spadalo by pod něj jen 55 až 60 megatun CO2. Jestli by ale komisaři rozhodli, že všechny lety užívající evropská letiště by se mu musely podřídit, objem by vzrostl na 250 megatun.

 

Právě se děje

Další zprávy