Aerolinky hledají cestu k ziskům

dkl, ČTK
1. 11. 2006 14:00
Ženeva - Letecký průmysl se dostává z nejhoršího. Cestujících i nákladu přibývá, přesto bude znovu ve ztrátě.
Foto: Turkish

Z tvrdého zásahu, který obdržely aerolinie po 11. září roku 2001, se zatím nedovedly "oklepat". Přesto se situace lepší a celková ztráta leteckých společností se snižuje.

Po miliardách k zisku

Ještě v půlce loňského roku asociace sdružují dopravce IATA předpovídala ztráty na osm miliard dolarů. Firmám se ale slušně dařilo a rok 2005 pro ně znamenal pouze minus šest miliard.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Pro letošek by to mohlo být dokonce jen 1,7 miliardy v záporu. Výsledky to nejsou příliš optimistické, přesto i snižování ztráty je dobrým signálem.

Asociace IATA navíc předpovídá, že v příštím roce by se dopravci mohli po šesti letech masivních ztrát vrátit k zisku.

K tomu se za prvních devět měsíců  letos povedlo přepravit o téměř šest procent pasažérů více než loni, růst nákladní přepravy překročil pětiprocentní hranici.

Díky za levnou ropu

Generální ředitel IATA Giovanni Bisignani věří v lepší zítřky. Nedávné snížení ceny ropy pod šedesát dolarů je podle něj skvělým impulzem pro snižování nákladů leteckých dopravců.

Jen je potřeba nepolevit a stále zlepšovat výkonnost.

Za celosvětovým průměrem lehce pokulhávají největší české aerolinie ČSA. Těm se povedlo od ledna do září přilákat do svých letadel o 4,9 procenta pasažérů více než loni, a přepravily tak 4,2 milionů lidí.

Hlavní regiony pod průměrem

V asijsko-pacifickém regionu přeprava cestujících za tři čtvrtletí stoupla o 5,4 procenta a přeprava nákladů o 5,3 procenta. V Severní Americe se počet přepravených cestujících zvýšil o 5,7 procenta a nákladů o 5,9 procenta.

Letecký pohled na amsterdamské letiště Schiphol.
Letecký pohled na amsterdamské letiště Schiphol. | Foto: majesticmoose.net

V Evropě osobní přeprava vzrostla o 5,3 procenta, nákladní přeprava se zvýšila pouze o 2,1 procenta.

IATA zastupuje kolem 260 leteckých společností, které se na celkové letecké přepravě podílejí 94 procenty. Statistiky IATA nezahrnují údaje o vnitrostátní přepravě, napsala agentura Reuters.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy