Na hlavu nadnárodní společnosti se totiž v posledních dnech a týdnech snesla kritika; "hlas čínské veřejnosti" si žádá, aby Starbucks z posvátného místa zmizel.
Číňané ovšem s její existencí nejsou spokojeni už od roku 2000, kdy byla otevřena. Nyní se navíc do kampaně vložila televizní hvězda Žuej Čcheng-kang. Tento moderátor ve svém boji využívá dokonce internet, tedy médium v Číně zatím nepříliš rozšířené a vesměs cenzurované. Na síti mohou občané podepsat petici za zavření kavárny.
Statisíce souhlasů
Podle místních médií aktivista získal již přes půl milionu podpisů. A výsledek se dostavil. Správci paláce chtějí do půl roku rozhodnout o tom, zda pobočka Starbucks v Zakázaném městě zůstane, nebo bude vykázána za palácové zdi.
"Starbucks zde byl postaven před šesti lety. To jsme ale ještě téměř neznali internet. Petice ukazuje sílu celosvětové sítě," uvádí moderátor Žuej Čcheng-kang podle deníku Guardian.
"Zakázané město je symbolem čínského kulturního dědictví, Starbucks je symbolem pokleslé západní kultury. Musíme se otvírat světu, zároveň ale musíme chránit svoji identitu," dodává.
Chceme zůstat
Firmě se ovšem ze zdí paláce příliš nechce.
"Respektujeme hluboký kulturní význam místa a udělali jsme vše, aby naše pobočka co možná nejvíce zapadla do okolního prostředí," uvedl pro Reuters Eden Woon, viceprezident čínské divize.
Bojem proti Starbucks aktivity čínského moderátora nekončí. Ve svém hledáčku má i další prohřešky západu, které podle něj útočí na čistotu Zakázaného města. Nelíbí se mu třeba nápisy informující návštěvníky muzea, že exponáty jsou vystaveny díky firmě American Express.
"To je jak kdyby u Mona Lisy byla cedulka 'Vystaveno za přispění Čínské lidové banky'," říká.
Káva pro všechny
Je v tom jistý paradox. Jak Starbuck, tak i další symboly globalizace (jakými je McDonald´s či KFC) jsou v komunistické Číně nadmíru populární.
Starbucks plánuje v dalších letech otevřít po světě až 40 tisíc dalších poboček a Čína je jedním z hlavních cílů. Zásadním způsobem by tak firma rozšířila svoji stávající síť, která čítá 12 tisíc prodejen.
Kromě kávy již ve svých prodejnách nabízí i cukrovinky či teplé sendviče k snídani.