Jednou z nich je nejstarší čínský výrobce automobilů, firma Nanjing Automobile Corporation (NAC). Ta se rozhodla, že její další továrna nebude stát na území asijské velmoci, ale v americkém státě Oklahoma.
Loni na podzim totiž přebrala poslední anglickou firmu vyrábějící auta MG Rover. A nyní by ráda vzkřísila její bývalou slávu a pomoci jí k tomu má právě továrna v srdci USA. V Oklahoma City dokonce bude umístěno celosvětové sídlo pro prodej, marketing a distribuci mimo Asii.
Nové výzkumné a vývojové centrum pak bude sídlit na University of Oklahoma ve městě Norman.
Návrat do Anglie
Kromě toho chce společnost NAC "vzkřísit" i továrnu v Longbridge nedaleko Birminghamu, dlouholetém místě výroby aut značky MG. Část výroby si ovšem ponechá i ve svém domovském městě, čínském Nan ťingu.
"Chceme se vyprofilovat jako celosvětový výrobce aut," říká Duke Hale, nový šéf firmy.
"Naší vizí je vytvářet auta světové úrovně ve firmě světové úrovně," dodává Hale.
Podle něj byla Oklahoma jedna z mnoha lokací, mezi kterými se čínská firma rozhodovala. Pobídky ze strany oklahomského státu však podle něj byly "zatraceně dobré". Za vytvoření pracovních míst dostanou daňové úlevy a budou moci využívat i některé státní fondy pro rozvoj.
Nanjing počítá s tím, že ve Spojených státech vytvoří až 550 nových pracovních míst.
Oživlá legenda
MG byla poslední samostatná britská značka automobilů. Ovšem od roku 1998 nepřišla s novým modelem. Přitom ještě v šedesátých letech z jejích továren vycházelo 40 procent aut koupených v Británii.
A tak na podzim roku 2005 vyhlásila firma MG Rover bankrot. Zájem o odkoupení však projevila čínská NAC. A v březnu letošního roku také dostala povolení od Státní komise pro rozvoj a reformy, aby firmu odkoupila.
Za legendární britskou automobilku zaplatila 53 milionů liber, tedy asi 2,2 miliardy korun.