Komise dnes předložila definitivní verzi nařízení, kterým chce bojovat proti emisím CO2. Evropské automobilky budou muset do roku 2012 vyrábět auta, která produkují maximálně 130 gramů CO2 na kilometr.
Nařízení se ale má týkat všech aut, která budou na evropském trhu prodávána. Automobilky se tak své povinnosti nevyhnout tím, že by auta vozily z Asie či Ameriky.
Jenže kvůli celé koncepci se strhla slovní bitva mezi jižními státy EU a Německem. Výrobci z Francie a Itálie nebudou mít se splněním limitu příliš práce. Už nyní motory Citroenu či Renaultu produkují mezi 140 a 150 gramy.
Infobox
KDO KOLIK VYPOUŠTÍ (emise CO2 v g/km):
Fiat
140 Citroen 145 Lancia 148 Renault 149 Škoda 153 Volkswagen 161 Audi 179 Mercedes 184 BMW 192 Porsche 297
Německé zájmy
Naopak "koráby silnic" v podobě aut BMW, Audi nebo Mercedes budou mít s limity obrovské potíže. A všichni tito výrobci jsou z Německa.
Není tedy divu, že Německo, současný předsednický stát Evropské unie, je nejhlasitějším kritikem plánu. Ústy svého komisaře Güntera Verheugena vzkázalo, že návrh je výhodný jen pro některé státy. Německu prý přinese jen ekonomický útlum a propouštění.
Spokojenost naopak panuje ve Francii a Itálii. Tamní producenti jsou tradičně zaměřeni na menší, kompaktnější a úspornější vozy, u nichž je snížení emisí navíc mnohem jednodušší než u německých velikánů.
V Česku jako v Evropě
Ztráta konkurenceschopnosti evropských výrobců aut je vůbec nejčastějším argumentem průmyslníků.
Obdobný "souboj" se odehrává i na území Česka. Dvě největší automobilky, tedy Škoda Auto a TPCA, stojí na opačných pólech.
Mladoboleslavské škodovky budou muset projít ekologickou generálkou, která je prodraží o desítky tisíc korun.
"Některé z modelů mohou skutečně zdražit o čtyřicet až sedmdesát tisíc korun," varuje mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.
Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto, dokonce hrozí tím, že by automobilka mohla Česko opustit a výrobu přesunout na východ, aby kompenzovala vyšší náklady. Píší to Hospodářské noviny.
Šéf dozorčí rady Vratislav Kulhánek rozhodnutí komise také zpochybňuje:
"Zdá se jakoby Evropská komise, tedy spíše jeden komisař, zkoušela zcela zničit celý evropský automobilový průmysl," řekl pro Českou televizi.
Naopak kolínská TPCA už má vystaráno.
"Naše modely Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1, které v Česku vyrábíme, mají emise pod 110 gramů na kilometr, a proto plnění přísnějších limitů pro nás není žádný problém," uvádí tiskový mluvčí Matěj Matolín.