Berlín - Termín otevření nového berlínského letiště se už poněkolikáté posune. Tvrdí to předseda poslaneckého výboru pro dopravu Anton Hofreiter, podle něhož se s březnem příštího roku už nepočítá.
Opětovné odložení startu miliardového, ale mnoha problémy sužovaného mamutího projektu potvrdily také další zdroje německých médií. Ta o dokončení letiště nemluví už téměř jinak než jako o katastrofě, blamáži a debaklu.
"Podle mých poznatků se o 17. březnu 2013 již neuvažuje a na (čtvrtečním) zasedání dozorčí rady letištní společnosti se bude radit, jak dál a zda se bude moct oznámit nový termín," prohlásil Hofreiter.
"Poslední stanovený termín se s velkou jistotou nepodaří dodržet. Otevření letiště se tak velmi pravděpodobně znovu posune," citoval německý servis agentury Reuters zdroj obeznámený se situací.
Mluvčí posun dementoval
Podle berlínského deníku B. Z. se v letištní společnosti diskutuje o možném zprovoznění nejdříve v létě 2013, odborníci a stavební firmy ale považují za reálný až rok 2014. "Po propuštění hlavního plánovače se musí celá stavební organizace nově strukturovat, práce se téměř zastavily," citoval B. Z. nejmenovaného experta, podle něhož je otevření v příštím roce "téměř absolutně vyloučené".
Mluvčí letiště Ralf Kunkel tyto zprávy dementoval. Zahájení provozu se podle něj dál směřuje k 17. březnu 2013. "Nenastala žádná nová situace," prohlásil.
Zda je tomu skutečně tak, může ukázat už čtvrteční jednání dozorčí rady letištní společnosti, po němž by podle některých spekulací mohlo být oznámeno nové datum. Znalci problematiky ale spíše předpokládají, že se tak stane až po další schůzce dozorčí rady 14. září.
Se zpožděním a dráž
Obří letiště na jižním okraji Berlína, které má nahradit obě nynější, ale kapacitně už nevyhovující metropolitní letiště Tegel a Schönefeld, mělo původně fungovat už loni. Zprovoznění bylo ale posunuto na letošní červen. Měsíc před startem byl však termín kvůli problémům s protipožárním zabezpečením znovu odložen, tentokrát na jaro 2013.
Tento odklad prodražil celý projekt o dalších 1,2 miliardy eur (30 miliard Kč) na současných 4,5 miliardy eur (112,5 miliardy Kč). Letištní společnost nedávno přiznala, že jí kvůli tomu vystačí peníze jen do konce letoška a další půjčky jí banky odmítají poskytnout. V německém tisku se proto spekuluje o hrozící insolvenci provozovatele, který to však popírá.
Kvůli předpokládanému dalšímu posunutí začátku provozu roste tlak na šéfa letiště Rainera Schwarze a množí se výzvy k jeho rezignaci. Spekuluje se rovněž o osudu populárního berlínského primátora Klause Wowereita, který stojí v čele dozorčí rady.
Ochranka s radikálním islamistou
K problémům s dostavbou se navíc nově přidalo odhalení policie, že v ochrance letiště byl zaměstnán radikální islamista, kterého německé bezpečnostní složky považují za potenciálně nebezpečného extremistu. Na jednadvacetiletého mladíka se přišlo náhodou na začátku srpna při rutinní kontrole pracovních povolení. Zda jeho působení na letišti souviselo s plánováním nějakého útoku, ale není jasné.
Nové berlínské letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře Willyho Brandta, se má stát třetím největším vzdušným přístavem v Německu po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Zpočátku chce ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů, jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok.