Po velmi slabých letech 2015 a 2016 došlo v případě Turecka k postupnému nárůstu zájmu turistů, letos ale poptávka prudce vyskočila. "Souvisí to samozřejmě s utlumením přistěhovalecké vlny, odezněním teroristických útoků i výrazným zklidněním vnitropolitické situace po pokusu o převrat v Turecku v roce 2016. Navíc naše ekonomika funguje a roste celý trh se zájezdy, což samozřejmě nahrává nejen prodejům zájezdů do Turecka," uvedl marketingový ředitel CK Alexandria Petr Šatný.
Podle ředitele Čedoku Jana Koláčného je země půlměsíce jednoznačným hitem letošní sezóny s meziročním nárůstem prodejů v řádu desítek procent. Stejný trend hlásí i další cestovní kanceláře a potvrzují i čísla cestovních pojišťoven.
"U některých CK, se kterými ERV Evropská pojišťovna spolupracuje si dovolenou v Turecku na léto 2019 zatím koupilo až o 70 procent více lidí, než za stejné období před rokem. Až dvojnásobně zvýšený zájem vidíme i u Ománu, u Tuniska pak kolem 30 procent," uvedl Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.
U Turecka ani Tuniska Český statistický úřad přitom počet českých návštěvníků v posledních letech kvůli nízké návštěvnosti neuváděl. V roce 2017 bylo nejoblíbenější leteckou destinací pro Čechy Řecko, kam jich vycestovalo 371 tisíc. Do Egypta odletělo předloni 245 tisíc českých dovolenkářů.
"Strach, který doprovázel sezónu 2016, už opadl. Velmi pomohlo i to, že všechny země investovali obrovské částky do zabezpečení svých letovisek. Čeští klienti berou bezpečnostní situaci ve světě jako fakt a nechtějí ustoupit z svých cestovateských zvyků," potvrdil mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.
Nevylučuje, že po letech kdy bylo nejpopulárnější leteckou destinací Řecko, se letos karta obrátí ve prospěch Turecka.
Podle cestovní agentury Invia.cz se zájem o Turecko oproti loňské prázdninové sezóně zvýšil o 87 procent. Důvodem je zejména subtropické horské léto v kombinaci s letem v časové dotaci do šesti hodin a výhodné ceny. "Většina cestujících si tam dopřeje pětihvězdičkový hotel s all inclusive, ví, že v místních resortech mohou počítat s velmi kvalitními službami," uvedla mluvčí Andrea Řezníčková.
Podle Evy Němečkové z CK Firo-tour turecké hotely poskytují klientům nadstdartní servis nejen v ubytování, ale i v nabízených službách. "Tato péče o hosty se jim vyplácí a 90 procent návštěvníků se do Turecka opakovaně vrací. Máme i klienty, kteří byli v Turecku 30krát za sebou," dodala Němečková.
Ceny letních zájezdů se zvýšily v řádu jednotek procent. "S tím jak se každoročně zvyšuje poptávka po kvalitnějších a tím pádem i dražších hotelech, tak se úměrně tomu zvyšuje i průměrná cena zájezdu. Meziročně hovoříme o zhruba třech procentech," dodal Koláčný.