Špatně placení učitelé = chudé Česko. Podívejte se, jak se země okrádá o budoucnost

Iva Špačková Iva Špačková
12. 4. 2019 6:12
Čeští učitelé dostávají za svou práci v porovnání s 24 zeměmi OECD nejméně peněz. Ačkoliv to Česku pomáhá držet veřejný dluh v dobrých číslech, na prosperitu země to má špatný vliv. Ukazuje to studie České spořitelny zaměřená na vztah mezi výší platů učitelů, studijními výsledky žáků a výkonností ekonomiky. Studie však přitom zároveň odhaluje, že jen zvýšit platy nestačí. Školy potřebují také dobrý systém a kvalitní řízení, jinak jimi peníze protečou bez většího užitku.
Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie | Foto: iStock

Co je třeba zlepšit ve školách kromě platů

Výsledky studie sice ukázaly spojitost mezi výší investic na platy učitelů, úrovní vzdělání a prosperitou země, příklad Řecka na kartě číslo 2 však ukazuje, že vyšší platy učitelů nemusí kvalitnější vzdělání vždy zaručit.

Na otázku Aktuálně.cz, jaké nabízí analytici řešení, aby byly peníze dobře rozděleny a vedly k růstu ekonomiky, navrhují ekonomové změnit také tyto věci:

  • Zaměřit se na podporu nejhorších a průměrných škol (Karlovarský kraj, Ústecký kraj, Severomoravský kraj).
  • Zlepšit komunikaci škol s rodiči žáků a snažit se od nich získat zpětnou vazbu na kvalitu výuky. Tu pak vedení škol zapracuje do dalšího plánu rozvoje.
  • Snížit administrativní náročnost ve školách tak, aby se učitelé mohli věnovat výuce a ne lejstrům.
  • Dosadit do čela škol schopné pedagogické manažery, tedy nejen odborníky na pedagogiku, ale i na správné vedení lidí.
  • Posílit roli zřizovatele škol a přenést pravomoci obcí v rámci školství na okresní úroveň (sníží to administrativní náročnost státu a zlepší efektivitu. Každá obec nemůže mít skutečné odborníky na školství).
  • Brát výsledky PISA jako dobrý základ pro srovnání úrovně škol.
  • Mít trpělivost. Setrvačnost ve školách je velmi dlouhá. Když škola něco změní, projeví se to na lepších výsledcích žáků za 5 až 7 let.
 

Právě se děje

Další zprávy