Firma, pod kterou spadají zmíněné sociální sítě a aplikace, se domnívá, že během výpadku neunikly údaje uživatelů jejích služeb, informovala agentura Reuters.
Rozsáhlý výpadek zaznamenaly zmíněné sociální sítě a aplikace v pondělí krátce před 17:00 SELČ. Facebook následovně potvrdil, že část jeho uživatelů má problémy s přístupem k jeho síti a aplikacím.
"Tvrdě jsme pracovali na obnovení k přístupu k našim službám a aplikacím a jsme rádi, že se vrací on-line," oznámil kolem 00:45 SELČ provozovatel sítě facebook. Instagram také uvedl, že se "pomalu ale jistě" vrací k normálnímu fungování. Whatsapp krátce před 04:00 SELČ oznámil, že jeho služba je plně funkční.
Server CNBC připomíná, že se jednalo o nejhorší výpadek Facebooku od roku 2008, kdy se problém táhl celý den. Tehdy jeho služeb ale využívalo jen 80 milionů uživatelů. Ve druhém čtvrtletí měla tato největší sociální síť světa 2,9 miliardy měsíčních aktivních uživatelů. Aplikace a sociální sítě společnosti Facebook mají celkově zhruba 3,5 miliardy uživatelů.
Společnost Facebook se domnívá, že výpadek způsobilo chybné nastavení jejího vnitřního systému. To pak vedlo k přerušení výměny informaci mezi servery a datovými centry, což mělo negativní lavinový efekt na její aplikace a sítě. O chybě v konfiguraci systému mluvili před prohlášením společnosti také bezpečnostní experti, kteří situaci sledují, informovala agentura Reuters.
Source at Facebook: "it's mayhem over here, all internal systems are down too." Tells me employees are communicating amongst each other by text and by Outlook email.
— Philip Crowther (@PhilipinDC) October 4, 2021
Všechny tři jmenované aplikace spadají pod společnost Facebook a jejich provoz se opírá o stejnou infrastrukturu. Během výpadku přestaly fungovat i další příbuzné aplikace, například Facebook Workplace či Facebook Messenger.
Nasadili jsme náhradní řešení, všechny části naší pevné sítě jsou navzdory přetrvávajícímu masivnímu výpadku Facebooku plně funkční. Celosvětové potíže Facebooku se týkají také WhatsAppu, Instagramu a Messengeru.
— Vodafone ČR (@Vodafone_CZ) October 4, 2021