Jen tři ze sta mladých Čechů nepoužívají sociální sítě, jako jsou Facebook, Twitter a Instagram. Vyplývá to z průzkumu Eurostatu, jenž vyšel k Mezinárodnímu dni sociálních médií, který připadá na poslední červnový den.
Podle Eurostatu mezi mladými (16 až 24 let) tráví čas na sociálních sítích v průměru devět z deseti obyvatel Evropské unie, konkrétně 88 procent. První místo s 97 procenty obsadili shodně Češi, Dánové a Chorvati. Na chvostu žebříčku skončili Francouzi se 77 procenty. Data vychází z loňského roku
"Míra aktivity na sociálních sítích je dána více faktory. Roli hraje přístup k internetu nebo chytrým mobilním telefonům, který je například v Itálii v rámci EU poměrně nízký. Do výsledků ale promlouvají také kulturně-historické faktory, které se promítají třeba do obav ze ztráty soukromí či anonymity," vysvětluje hlavní ekonom Czech fund Lukáš Kovanda.
Podle něj je důležitá i gramotnost ve využívání moderních informačních a komunikačních technologií, která je obecně vyšší u mladších lidí. "Aktivitou na sociální síti se přitom rozumí zejména vytvoření uživatelského profilu a umísťování zpráv, fotografií a podobně," dodává Kovanda.
Ve věku od 16 do 74 let patří prvenství Dánům (79 procent), druhé místo má Belgie (73 procent) a bronz si dělí Švédové s Brity (shodně po sedmdesáti procentech). Průměr v EU činí 56 procent, přičemž nejméně sociální sítě využívají lidé ve Francii (42 procent).
Zajímavé je i srovnání mezi lidmi ve věku mezi 65 až 74 lety. Průměrně jeden z pěti seniorů je aktivní na sociálních sítích, přičemž mezi Dány je to 46 procent. Naopak v Bulharsku využívá Facebook, Twitter nebo Instagram jen osm procent dotazovaných.