Na přehradě Fláje se šetřilo materiálem, obří duté útroby hráze teď lákají turisty

Jedna z největších hrázních "dutin".
Výstavba krušnohorské přehrady Fláje probíhala v letech 1951 až 1963. Nedostatek pracovních sil a strojů i složitý terén způsobily, že jen ražba potřebné pětikilometrové štoly do úpravny vody trvala sedm let. Rozhodl o ní tehdejší krajský národní výbor bez řádné projektové dokumentace. Povolení ke stavbě československá vláda schválila až zpětně - půl dekády po zahájení prací. Díky unikátní konstrukci je dnes přehrada památkově chráněná.
Hráz je takzvaného krytého pilířového typu, vzor Noetzli. V Česku je jediná, pro Fláje ji konstruktéři zvolili především kvůli tehdejšímu nedostatku cementu. Díky "dutosti" hráze se ušetřila až třetina betonu, který by byl jinak potřeba. Druhá evropská přehrada podobného typu se nachází ve Švýcarsku u jezera Lucendro.
Hráz je od základů 55,5 metru vysoká a 459 metrů dlouhá. Zaplavená plocha pokrývá asi 150 hektarů a zadržuje více než 20 milionů krychlových metrů vody. Úřady o vybudování přehrady rozhodly kvůli kritickému nedostatku vody v severočeské pánvi. Například v Litvínově si tamní obyvatelé před vznikem přehrady museli vystačit jen asi s 10 litry vody na osobu na den.
Stavitelé použili materiál z blízkého okolí. K dopravě písku a cementu sem vedla osmikilometrová lanovka.
Foto: Tomáš Hejzlar
Helena Truchlá Helena Truchlá
Aktualizováno 17. 9. 2020 12:18
Je to jediná krytá pilířová hráz v Česku, jedna ze dvou v Evropě a úplně jediná, která je přístupná veřejnosti. Vodní nádrž Fláje vznikla přehrazením stejnojmenného potoka v 60. letech minulého století a její unikátní technické řešení do odlehlé části Krušných hor přiláká každý den stovky návštěvníků. Podívejte se do útrob přehrady, které jsou od loňského června volně přístupné.
 

Právě se děje

před 24 minutami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
před 53 minutami

Sevilla vyhrála na hřišti Levante, Vaclík se do branky nedostal

Sevilla zvítězila v 31. kole španělské fotbalové ligy 1:0 na hřišti Levante. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce úspěšného týmu.

Seville vystřelil výhru podruhé za sebou Júsuf En-Nesjrí, který dal v 50. ligovém utkání za klub 21. branku - pouze Julio Baptista (31) a Carlos Bacca (24) měli ve stejném dresu lepší bilanci. Andaluský celek vyhrál venku podesáté v sezoně, čímž vyrovnal klubový rekord.

Sevilla se v neúplné tabulce dostala na třetí místo o dva body před Barcelonu, která má ale dvě utkání k dobru. Levante je jedenácté.

Španělská fotbalová liga - 31. kolo:

Levante - FC Sevilla 0:1 (53. En-Nesjrí), Pamplona - Valencie 3:1 (13. Martínez Calvo, 32. Calleri, 67. Torres z pen. - 30. Gameiro), Betis Sevilla - Bilbao 0:0,

21:00 Alavés - Villarreal, Elche - Valladolid,

22:00 Cádiz - Real Madrid.

Tabulka:

1. Atlético Madrid 31 21 7 3 57:20 70
2. Real Madrid 31 20 7 4 53:24 67
3. FC Sevilla 32 21 4 7 47:25 67
4. FC Barcelona 30 20 5 5 69:26 65
5. Villarreal 31 12 13 6 48:34 49
6. Betis Sevilla 32 14 7 11 42:45 49
7. San Sebastian 31 12 11 8 48:33 47
8. Pamplona 32 10 10 12 30:37 40
9. Granada 30 11 6 13 36:50 39
10. Bilbao 31 9 11 11 39:33 38
11. Vigo 31 9 11 11 41:48 38
12. Levante 32 9 11 12 38:45 38
13. Cádiz 31 9 9 13 27:45 36
14. Valencie 32 8 11 13 40:47 35
15. Getafe 31 7 10 14 22:34 31
16. Valladolid 30 5 12 13 27:41 27
17. Huesca 31 5 12 14 31:46 27
18. Alavés 31 6 9 16 25:47 27
19. Elche 31 5 11 15 27:48 26
20. Eibar 31 4 11 16 22:41 23
Další zprávy