reklama
 
 

Prodáte data o svém bytě a životním stylu? O zjištění chytrého vysavače může být zájem

AKTUALIZOVÁNO 28. 7. 2017
Odkup detailních map domácností by mohl na trh uvést nové chytré produkty, ale i otevřít dveře marketérům. Konkrétní plán na prodej dat podle šéfa společnosti iRobot ale zatím neexistuje a ani potenciální kupci se ke sdílení dat nevyjádřili.
Doporučujeme

New York - Údaje, která chytrý vysavač Roomba od společnosti iRobot získá během úklidu domácnosti, by v příštích letech mohly odkoupit technologičtí giganti jako Google, Apple nebo Amazon. Pro agenturu Reuters to připustil šéf iRobot Colin Angle.

"Je tu široké rozpětí věcí a služeb, které může chytrá domácnost nabídnout, když bude disponovat bohatou mapou domácnosti, kterou uživatel dovolil sdílet," řekl Angle. Plán na případný odprodej dat zatím podle něj nemá reálnou podobu a Google, Apple ani Amazon se k možnému prodeji nevyjádřily.

Vysavač Roomba již data o prostoru domácnosti uživatele sbírá. Přístroj totiž pomocí senzorů umí identifikovat, kde na ploše se nacházejí překážky, a nehrozí tak mimo jiné srážky s vybavením bytu nebo zdmi.

Spoluprací s dalšími technologickými firmami by pak mohly vzniknout zcela nové a "chytřejší" produkty. "Aby vše správně fungovalo, tak když řeknete 'Rozsviť světlo,' systém musí vědět, jaká světla zapnout. To stejné platí o hudbě, televizi, topení, závěsech, kávovaru, větrání, herních konzolích, chytrých rámečcích či robotických mazlíčcích," upřesnil pro New York Times mluvčí společnosti iRobot, podle něhož správné fungování chytré domácnosti závisí právě na informaci, co přesně se v ní nachází.

V rukou společností z "velké trojky" by ale toto mapování podle expertů dostalo ještě jiný rozměr. "V kombinaci s dalšími informacemi by to odhalilo tuny informací o životním stylu a zvycích lidí," upozornil právník Electronic Frontier Foundation Jamie Lee Williams.

Podle Williamse by tak marketéři získali přesnou představu o velikosti a vybavení jednotlivých domácností, a mohli tak daleko přesněji cílit na potenciální zákazníky s nabídkami zboží či služeb, které by doma mohli "potřebovat".

Sdílení dat s třetí stranou vzbuzuje řadu právních otázek, včetně toho, zda se k datům budou moci dostat instituce jako například policie či pojišťovna. "Vaše kamarádská malá Roomba by se mohla brzy stát strašidelným malým špiónem, který prodává mapy vašeho domu na reklamu," dodala na Twitteru kanadská nezisková organizace OpenMedia.

Společnost iRobot zdůrazňuje, že Roomba sice mapování uklízené plochy provádí, veškeré informace sesbírané vysavačem ovšem zůstavají u uživatele. "Do modelů s kamerovou navigací se navíc nelze z bezpečnostních důvodů nijak napojit, tím pádem jsou všechna data chráněna," dodává firma.

Její šéf Colin Angle ujišťuje, že bez výhradního svolení zákazníka nyní k prodeji jakýchkoli informací třetím osobám nedochází a firma o takovém kroku ani neuvažuje.

autor: Ekonomika

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama