Česká pošta v krizi. Pět důvodů, proč musel skončit šéf

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
26. 3. 2014 6:40
Ministr vnitra Milan Chovanec zavelel k obratu v České poště. Přečtěte si pět důvodů, které jej vedly ke změně šéfa státního podniku s tržbami kolem 20 miliard korun.
Ministr vnitra Milan Chovanec
Ministr vnitra Milan Chovanec | Foto: Vojtěch Marek

Praha – Ministr vnitra Milan Chovanec zavelel k obratu v České poště, když se rozhodl změnit generálního ředitele tohoto státního podniku. Petra Zatloukala vystřídá Martin Elkán.

Online deník Aktuálně.cz se zaměřil na pět důvodů, které ministra ke změně podle jeho slov vedly.

Vyšetřování stavebních zakázek

Dohromady devět lidí zadrželi v půlce ledna detektivové Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu v souvislosti s údajně manipulovanými zakázkami na stavební práce malého rozsahu.

V případu byla na začátku února obviněna také samotná Česká pošta, kterou zastupuje advokátní kancelář Brož & Sokol & Novák. Známá jsou také jména některých dalších obviněných, mezi nimi jsou dva někdejší manažeři státního podniku Richard Soldán a Jiří Kouba a také referentka Renata Jakubcová, která byla Koubovou podřízenou a měla na starosti veřejné zakázky malého rozsahu. Další obvinění zastupovali blíže neurčenou obchodní společnost.

Vyšetřovatelé zatím škodu vyčíslili na 250 tisíc korun. Jde pouze o zdokumentovanou škodu, kterou je policie schopna doložit. Vyšetřovatelé však míní, že nejde o konečnou sumu, a spolu s vyšetřováním kauzy odkryjí také další zmanipulované zakázky.

Doplňkový prodej

Češi si postupem času zvykli, že jim na poště nabízejí i finanční produkty. V poslední době ale mohli v pobočkových vitrínách vybírat kromě obálek či krabic na balíky také plyšáky, hračky, cukrovinky, silonové punčochy, ponožky, hasicí přístroje nebo cigarety. Právě tuto šíři sortimentu měl na mysli ministr vnitra Milan Chovanec, když pobočky přirovnal k vietnamským prodejnám.

Plyšáci a další hračky na jedné z pražských poboček pošty.
Plyšáci a další hračky na jedné z pražských poboček pošty. | Foto: Kateřina Vokurková

Vedení pošty se ale už v polovině března po vlně kritiky rozhodlo, že z poboček zmizí všechno zboží, které přímo nesouvisí s poštovní činností. Omezení takzvaného doplňkového prodeje potvrdily online deníku Aktuálně.cz čtyři na sobě nezávislé zdroje ze státního podniku.

Cigarety, za jejichž prodej vedení pošty sklidilo největší kritiku, byly z prodeje staženy už na konci února. Nabízet tyto produkty v terénu by už neměli ani doručovatelé.

Podle zdrojů online deníku Aktuálně.cz mají na přepážkách zůstat pouze noviny, časopisy, SIM karty mobilních operátorů a papírenské produkty, jako jsou obálky nebo pohledy a samozřejmě poštovní známky.

Pracovní podmínky

Hodně si na pracovní podmínky na poště v poslední době stěžovali především doručovatelé. "Stali se z nás domovní prodejci, musíme plnit měsíční prodejní plány. Když neprodáme zboží za 1200 korun měsíčně, přijdeme o významnou část platu," popsal jejich stesky z poslední doby online deník Aktuálně.cz.

„U nás ve Středočeském kraji musíme měsíčně prodat zboží v celkové hodnotě 800 korun. Zahrnuje to cigarety, plyšáky, tiskátka a další věci. K tomu máme prodat losy za 150 korun a dobíjecí SIM kartu ve výši 200 korun," uvedl jeden ze zaměstnanců pošty.

„Naše přepážky připomínají spíše střelnici. Jen namířit a sestřelit si to, co se vám líbí. Jsme výsměchem pro zákazníky. Ti stálí se ptají, kdy začneme péct a prodávat rohlíky," přidala se s velkou dávkou sarkasmu i jedna pracovnice z pobočky.

Rostoucí konkurence

"Česká pošta musí pod novým vedením hledat i nové výzvy, nové tržby a nové klienty. Velkou obavou, kterou máme, je nástup konkurence. To je jedno z rizik, kterým se žádná z bývalých vlád ani bývalý management dostatečně nezabývaly. Za posledních snad sedm let nezazněla od vlády žádná koncepce, co s Českou poštou dělat," řekl dále ke stavu na poště Chovanec.

Česká pošta už od začátku roku 2013 ztratila i poslední monopol, který ještě na poštovním trhu držela. Už i její konkurenti mohou doručovat zásilky do 50 gramů nebo ty s cenou do 18 korun, tedy zejména pohlednice a obyčejná psaní. Na tomto trhu si ale pošta uchovává dominanci, když konkurence získala zatím podíl na trhu jen v jednotkách procent - pošta říká, že má stále 93 % trhu.

Foto: Petr Vyoral

Větší konkurenční boj musí pošta svádět při doručování balíků, u těch ale v posledních letech hlásí růst. O kolik přesně? "Vzhledem ke konkurenci celkové počty přepravených balíkových zásilek Česká pošta neuvádí," odmítá dát konkrétní čísla mluvčí pošty Marta Selicharová.

Ztrátové pobočky

Pošta má momentálně 3200 poboček, které podle ministra vnitra generují ztrátu z provozu ve výši 1,4 miliardy korun ročně. I tak ale podle něj nyní nehrozí jejich hromadné rušení. "Nechceme uzavírat žádné pobočky bez dohody s hejtmany či starosty," řekl Chovanec.

Teoreticky by to přitom udělat mohl, když Český telekomunikační úřad před rokem vyčíslil minimální počet poboček na 2100. Základním kritériem podle zákona o poštovních službách je, že dojezdová vzdálenost k nejbližší poště v rámci jakékoliv obce nesmí překročit deset kilometrů. V obcích nad 2500 obyvatel musí být alespoň jedna pošta a zároveň by docházková vzdálenost k poštovní pobočce neměla přesáhnout dva kilometry.

Omezení doplňkového prodeje přitom může ztrátu z provozování poboček ještě prohloubit. Podle Chovance pošta od aliančních partnerů ročně získá dvě miliardy korun, nejvíce pak za bankovní služby, které pokryjí tři čtvrtiny této sumy. Na dalším doplňkovém prodeji tak pošta může přijít až o půl miliardy.

"Musíme se rozhodnout, zda chceme, aby pošta vykonávala veřejnou službu. Pokud ano, tak zda to jsme ochotni zaplatit ze státního rozpočtu. Pokud ne, tak je zde možná jiná, komerční cesta," uvedl k tomu ministr vnitra.

 

Právě se děje

Další zprávy