Praha - České aerolinie na konci minulého týdne ukončily po 66 letech spoj mezi Prahou a Berlínem. Svoji nejkratší trasu opustily kvůli malému zájmu cestujících - v drtivé většině těch, kteří letěli s ČSA už z jiných destinací a kteří v Praze pouze přestupovali.
"Poptávka po lokální přepravě mezi Prahou a Berlínem byla dlouhodobě velmi nízká. Zájem se na lince za poslední rok významně propadl," vysvětluje mluvčí ČSA Daniel Šabík.
Průměrná obsazenost na těchto spojích podle něj daleko zaostávala za průměrem ostatních linek ČSA.
"České aerolinie navíc nemají v Berlíně aliančního partnera, se kterým by mohly vytvořit smysluplný transferový produkt na spojích pokračujících za Berlín," doplňuje mluvčí.
Přímý spoj už není
Mezi hlavními městy Česka a Německa tak nyní nelétá žádný přímý spoj. Nejlevnější let s Austrian Airlines trvá 11 hodin a 15 minut, z toho stráví pasažér přes devět hodin čekáním ve Vídni.
Časově výhodnější nejsou ani lety, které stojí více. Pod 7 hodin a 35 minut se zákazníci při cestě tam nedostanou v žádném případě. Ke každému letu je navíc potřeba připočítat zhruba hodinu čekání na letišti před odletem, přibližně půlhodinu po přistání a následnou dopravu do centra města.
Nejlevnější zpáteční cesta trvá 5 hodin a 15 minut, součástí jsou ale tentokrát dvě mezipřistání. Nejrychleji lze návrat do Prahy stihnout za 3 hodiny a 20 minut, tento let počátkem týdne stál 8425 korun.
České cestující změna nezasáhne
Jak se ovšem shodují zástupci dopravních společností, Čechů, kteří se potřebují dostat do německé metropole, se konec přímé linky nedotkne.
Podle Šabíka ji využívalo čistě pro přepravu z Prahy do Berlína jen minimum zákazníků. Více se jim totiž vyplatila cesta po silnici nebo vlakem. Se Student Agency je zákazník v Berlíně za 4 hodiny a 25 minut, s Eurolines za 4 a půl hodiny, s Českými drahami za 4 hodiny a 41 minut.
Letecká doprava do hlavního města Německa se nevyplatí ani cenově. Pokud by se chtěl zákazník, který nemá auto ani žádnou speciální slevu, dostat do Berlína 1. července a zpět se vracet o týden později, dá za nejlevnější cestu minimálně sedm tisíc korun.
Pro srovnání, Student Agency nabízí spoj za 1250 korun, Eurolines za 1310 korun a České dráhy za 1624 korun.
"Linka Praha - Berlín - Hamburk je jednou z našich nejvýznamnějších mezistátních linek. Je však třeba vzít v úvahu, že zahrnuje také spoje do Drážďan, Hamburku a přestupní vazby do dalších míst, jako je Lipsko nebo Frankfurt," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dráhy nyní vypravují do Berlína vlak co dvě hodiny, každý spoj má kapacitu 400 až 500 míst.
Stejně důležitá je linka i pro Student Agency, podle mluvčího společnosti Aleše Ondrůje na ní jezdí autobusy podobně často jako na vnitrostátních spojích.
Kam ještě dojedete výhodně?
Linka Praha – Berlín není jediná, kde se Čechům létání příliš nevyplatí.
Podle Šťáhlavského by mohly vlaky konkurovat letecké dopravě i na trase Praha – Vídeň. "V budoucnu se předpokládá zkrácení cestovních časů pod čtyři hodiny, ve Vídni na hlavním nádraží budou přípoje na letiště Schwechat," říká.
"Obecně letecká doprava může jen obtížně konkurovat pozemní dopravě do míst, kam se lze z centra do centra dostat pozemní dopravou za méně než pět hodin, protože cesta na letiště, plus odbavení, plus let, plus cesta do centra trvá obvykle podobnou dobu," navazuje Martin Pokorný ze společnosti Bohemian Lines, která jezdí do Berlína dvakrát týdně.
S tím souhlasí i Ondrůj, podle kterého letecká doprava na trasách do čtyř set kilometrů nepřináší žádnou zásadní přidanou hodnotu. "Letecké spojení v tomto případě nechápeme jako přímou konkurenci," dodává mluvčí společnosti Eurolines Pavla Lauermannová.
ČSA začaly do Berlína lítat po druhé světové válce, a s většími či menšími přestávkami tam tak přepravovaly cestující 66 let. Naposledy linku ukončily v rámci restrukturalizace v roce 2012, kdy ji převzal dopravce Job Air. Poté, co v polovině toho samého roku přerušil provoz, připadla linka do Berlína opět Českým aeroliniím.