Útočníci napodobují telefonní čísla call center různých bank a následně telefonují náhodně vybraným lidem s tím, že se jim pokoušejí tvrdit, že došlo ke zneužití jejich platební karty. Cílem útoků je přitom vylákat z lidí detaily právě o jejich platební kartě (číslo karty, uvedené jméno, dobu platnosti a CVV kód), které se pak útočníci pokusí zneužít.
Česká bankovní asociace (ČBA) však upozorňuje, že banky tímto způsobem nikdy nejednají. "Veškeré důležité informace a sdělení, jako např. i upozornění na podobné útoky, naleznou klienti ve svém elektronickém bankovnictví," upozorňuje Tomáš Hládek, odborník ČBA na platební styk a kyberbezpečnost.
Proto doporučuje nikomu neposkytovat citlivé údaje po telefonu ani prostřednictvím e-mailu. "Pokud se s takovýmto jednáním někdo setká, měl by na možný pokus o podvod upozornit svou banku, která vše prověří," dodává Hládek.
Naletět může kdokoliv
Bankovní společnosti oslovené on-line deníkem Aktuálně.cz dodávají, že zatím zaregistrovaly pouze jednotky případů. Přitom se shodují na tom, že věk klientů v tomto ohledu nehraje významnou úlohu.
"Je to relativně velký věkový rozptyl, v němž jsou klienti pod 30 i senioři nad 70," uvádí například mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
Poté co klient nahlásí, že se stal obětí vishingu, banka neprodleně zablokuje platební kartu. V případě, že ji podvodníci mezitím zneužili k platbám, už však může být pozdě a banka řeší vzniklou škodu individuálně.