Webový portál MagnifyMoney, který se zaměřuje na osobní finance, letos v červnu oslovil 1126 investorů ze Spojených států napříč generacemi a zjišťoval, jak se lidé v investičním světě chovají.
Výsledky z průzkumu ukázaly, že dvě třetiny respondentů (66 procent) už někdy zpětně litovaly svého rozhodnutí, které předem řádně nepromyslely, a učinily jej impulzivně či pod vlivem emocí.
Infografika zobrazuje, jak se různé generace chovají ve světě investic (kliknutím na šipky či roletku zobrazíte jednotlivé výroky):
Impulzivní investování bez rozmyslu se častěji vyskytuje u generace Z, tedy u osob narozených mezi lety 1997 až 2012, přiznalo se k němu 85 procent z nich. Naopak baby boomers neboli lidé narození v prvních dvou dekádách po druhé světové válce, jsou v tomto směru podle průzkumu psychicky odolnější (54 procent).
Pocit následné lítosti se také projevil spíše u těch lidí, kteří se do investování pouštějí sami (71 procent), oproti těm, kteří si nechávají své portfolio spravovat u finančního poradce (59 procent).
Většina respondentů (58 procent) dále souhlasila s tím, že jejich portfolia dosahují lepších výsledků ve chvíli, kdy v investičním světě udrží své emoce na uzdě. I přesto se polovina lidí, kteří si spravují své portfolio sami, nechá ovlivnit aktuálním emočním rozpoložením. Naopak investoři, co se během investování spoléhají na finančního poradce, to po emoční stránce zvládají o něco lépe (45 procent).
Při obchodování s akciemi přitom mohou být investoři nejen impulzivní, ale někdy i opilí: což v průzkumu přiznala zhruba třetina z nich (32 procent). Opět se to častěji týká mladších lidí než těch starších. Podobný počet respondentů také uvedl, že kvůli obavám z vývoje na trhu aktiv, do nichž vložili své peníze, přišli o poklidné spaní.
Třicet procent investorů se kvůli obavě ze správnosti rozhodnutí dokonce už někdy rozplakalo. Mezi nejčastějšími důvody uvedli prodělek (43 procent), pocit zahlcení informacemi (36 procent) nebo příliš brzký prodej (34 procent).