reklama
 
 

Nízké ceny Českých drah v boji s konkurenty vyšetřuje Evropská komise

Aktualizováno 10. 11. 2016 13:13
České dráhy byly do roku 2011 jedinou společností nabízející služby na trati z Prahy do Ostravy. Poté, co na tento trh vstoupily v roce 2011 a 2012 konkurenční firmy RegioJet a Leo Express, státní dráhy podle Evropské komise "značně snížily ceny účtované cestujícím na této trase".

Brusel – Evropská komise vyšetřuje, zda České dráhy ve snaze vytlačit v osobní železniční dopravě konkurenci neúčtovaly ceny, které byly nižší než náklady. Takový postup by totiž byl v rozporu s antimonopolními pravidly Unie, upozornila dnes komise.

"Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky společnosti České dráhy, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících," uvedla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Komise upozornila, že dnešní krok nepředjímá výsledek vyšetřování. Kvůli šetření komise letos v dubnu uskutečnila kontroly v prostorách Českých drah.

České dráhy dnes zopakovaly, že podle nich žádné nařízení porušeno nebylo. "Trváme na tom, že k porušení zákona z naší strany nedošlo a jsme připraveni to Evropské komisi dokladovat, stejně jako to činíme v případě šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže," reagoval mluvčí drah Radek Joklík.

České dráhy ve stejné věci loni prvoinstančně vyhráli soud se soukromou společností Leo Express, která dráhy kvůli údajnému zneužití dominantního postavení zažalovala. Na aktuálním vyšetřování bude dopravce s Evropskou komisí spolupracovat, dodal mluvčí.

Naopak soukromí konkurenti Českých drah zahájení vyšetřování vítají. "Potvrzuje se naše podezření, že chování drah je nekalosoutěžní. Před naším vstupem účtovaly na trase Praha - Ostrava přes 600 korun za jízdenku do Pendolina a vykazovaly ztrátu. V reakci na náš vstup snížily cenu za jízdenku o 60 procent," uvedl Leo Express. Podobně i RegioJet Radima Jančury uvedl, že evropské orgány v tomto případě nahrazují státní instituce, které selhávají, nebo nejsou dostatečně aktivní.

Věcí se Brusel "bude zabývat prioritně". Pro šetření nejsou stanoveny žádné právní lhůty a jeho délka závisí obvykle na složitosti případu nebo třeba na tom, jak vyšetřovaná firma s komisí spolupracuje.

Unijní exekutiva dnes připomněla, že České dráhy byly do roku 2011 jedinou společností nabízející služby na železniční trati z Prahy do Ostravy. Poté, co na tento trh vstoupily v roce 2011 a 2012 konkurenční firmy RegioJet a Leo Express, státní dráhy podle komise "značně snížily ceny účtované cestujícím na této trase".

Komise zdůraznila, že vítá intenzivní cenovou konkurenci ve prospěch cestujících. Má nicméně obavy, že České dráhy mohly účtovat tak nízké ceny, že by ani nepokryly náklady služby. "Takové praktiky mohou bránit konkurentům, aby zůstali na trhu, což je v neprospěch cestujících," uvedla komise.

Vestagerová připomněla, že hospodářská soutěž tlačí ceny dolů a zvyšuje kvalitu služeb, což je v železniční dopravě zapotřebí také s ohledem na snahu snižovat emise uhlíku.

Unijní smlouvy zakazují zneužívání dominantního postavení na trhu, které může nepříznivě ovlivnit obchod mezi členskými státy EU. Takové zneužívání může zahrnovat nepřiměřené nákupní nebo prodejní ceny nebo jiné nerovné obchodní podmínky.

Vyjádření Českých drah se ČTK snaží získat.

autor: ČTK | 10. 11. 2016 12:17

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama