"Vždy, když je provoz hromadné dopravy v nějaké části roku omezen, objeví se obsáhlé polemiky o tom, že přece ten či onen měsíc cestujících neubývá, takže hromadná doprava by měla jezdit stále stejně. Mnozí často uvádějí, že třeba v létě studenty ve městě nahradí turisté, a tak určitě není vhodné, aby k nějakým úpravám v provozu PID docházelo," uvádí ve své analýze Ropid.
Z dat přitom vyplývá, že nejméně vytížené je pražské metro právě o letních prázdninách. V loňském červenci v něm proběhlo téměř 969 tisíc cest, v srpnu jen 962 tisíc. "Absolutní minimum bylo zaznamenáno 24. srpna, kdy proběhlo jen 879 041 cest," doplňuje zpráva.
"Turisté tedy určitě nedokážou dorovnat ve spojích PID počet studentů a Pražanů, kteří metropoli opustí. Je to proto, že turistická sezona v Praze trvá od března do října, tedy turisté jezdí spoji PID v poměrně velkých počtech i v měsících, kdy ještě probíhá školní rok. Nepřijedou až v okamžiku, kdy začnou prázdniny," vysvětluje ve zprávě Ropid.
Podle dat loni jezdilo nejvíce lidí v pracovní dny metrem ve středu a ve čtvrtek. Nejméně v pondělí a v pátek.
Jedna "cesta" metrem je přitom brána od vstupu po výstup z metra, počítají je nainstalované on-line sčítače. Může tedy obsahovat i přestup z jedné linky na jinou. Nejvytíženější linkou byla loni linka C s téměř 556 tisíc cestami, naopak nejméně cest - skoro 316 tisíc - podnikli lidé linkou A. Podle Ropidu analýza vystihuje vytíženost celé hromadné dopravy v české metropoli.
"Přestože je možné namítnout, že tato data ukazují jen informace o metru, z doplňkových směrových průzkumů povrchové dopravy je zřejmé, že právě v podzemní dráze skončí většina cest, které cestující v Praze hromadnou dopravou vykonají," dodává zpráva s tím, že v metru bývá vždy zaznamenán nižší pokles cestujících než v povrchové dopravě.