San Francisco – Na automobilku Volkswagen míří ve Spojených státech amerických první vlna žalob od lidí, kteří vlastní vozy s dieselovými motory. Podle informací německého listu Süddeutsche Zeitung podalo od pátku, kdy skandál s podvodným měřením emisí propukl, žalobu na německou automobilku téměř čtyřicet lidí. Mezi žalobci je i jeden prodejce vozů Volkswagen.
Lidé se cítí podvedeni ve věci ochrany životního prostředí. K žalobám je aktivně vyzývají právní kanceláře napříč Spojenými státy. Například právník Steve Berman ze Seattlu láká majitele dotčených vozů ve videoklipu na YouTube.
První žalobu, kterou Berman podal už v pátek, zdůvodňuje kromě jiného tím, že po úpravě softwaru a snížení produkce emisí dojde k poklesu výkonu auta. "Nikdo by si ale auto se sníženým výkonem nekoupil," říká.
Lidé, kteří automobilku žalují, chtějí náhradu škody za ztrátu hodnoty vozu a také náhradu nákladů, které budou spojené se svoláním vozů do servisu.
Výzva už v dubnu?
Počet žalob zřejmě v příštích dnech výrazně poroste. V USA se totiž problém s emisemi týká zhruba 482 tisíc aut, dalších 100 tisíc aut pak v Kanadě, kde už také lidé podali první žaloby.
Volkswagenu u soudu zřejmě nepomůže ani informace, s níž přišla agentura Reuters. Podle ní automobilka obesílala už v dubnu majitele dieselových vozů v Kalifornii. Dopis majitele aut VW a Audi žádal o to, aby se dostavili do servisů pro nový software do vozů. Ten měl optimalizovat emise. Automobilka odmítla tento dopis komentovat.
Žaloby kvůli padlým akciím
Další žaloby se chystají i v Německu. Podle deníku FAZ ji chystají investoři kvůli propadu, který postihl akcie VW na začátku tohoto týdne, kdy tržní hodnota firmy klesla o více jak třetinu. Právní kancelář Tilp, která se specializuje na spory na kapitálových trzích, eviduje 35 soukromých i institucionálních investorů, kteří zvažují žalobu.
Akcie VW ve středu mírně oživily a posílily o pět procent. Stejný směr drží i na začátku čtvrtečního obchodování, kdy rostou o sedm procent. Pozitivně tak reagují na rezignaci šéfa koncernu VW Martina Winterkorna. Ten včera přijal odpovědnost za skandál, i když znovu zopakoval, že o manipulacích s emisemi nevěděl a šokovaly ho.
Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard korun) a začalo tam proti němu kriminální vyšetřování. Skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.
Koncern VW nadále zůstává ve skandálu osamocen a podle francouzského ministra hospodářství Emmanuela Macrona nic neukazuje na to, že ostatní výrobci aut používali stejný software, kterým VW obcházel měření emisí. "Aktuálně to vypadá, že jde jednoznačně jen o věc VW," řekl v Londýně.