Na tuzemských horách přibyly čtyři nové lanovky. Od začátku tisíciletí jich vzniklo téměř sto

ČTK ČTK
12. 12. 2017 17:27
Lyžařské areály preferují lanovky a jsou ochotné do nich investovat miliardy korun. Tento způsob přepravy na horách vyhovuje i lyžařům kvůli větší rychlosti i pohodlí.
Lanová dráha
Lanová dráha | Foto: Skiareál Špindlerův Mlýn

Praha - České lyžařské areály investovaly za posledních pět let dvě miliardy korun do nových lanovek. Těch nyní funguje v tuzemsku 110. Vleků je 1279 a dětských vleků 79. Vyplývá to z aktuálních údajů Asociace horských středisek a Asociace lanové dopravy.

Letos přibyly nové lanovky čtyři - v Krkonoších na Horních Mísečkách, v Černém dole, Deštném v Orlických horách a Kopřivné pod Pradědem. Zatímco v roce 2001 fungovalo v Česku 23 lanovek, v roce 2013 jich bylo už 100. V posledních několika letech ale nové lanovky přibývají už jen velmi pomalu, důvodem je ukončení dotační podpory na projekty v cestovním ruchu.

"Přibývají i nové vleky, odhadem tři až pět za rok o délce nad 300 metrů. Trend je přitom takový, že pokud je délka větší než 500 metrů, snaží se investor postavit spíše již lanovou dráhu než vlek. Rozhodující je totiž přání zákazníků, pro které je lanovka samozřejmě daleko pohodlnější. Kromě toho vleky ubývají i tím, že jsou nahrazovány lanovkami," uvedl ředitel Asociace horských středisek Libor Knot.

Nově stavěné lanové dráhy jsou buď zcela nové nebo přenesené a repasované. Nejnovější trendem je podle prezidenta Asociace lanové dopravy Jakuba Juračky komfort zákazníka, ale ten si většina českých provozovatelů nemůže dovolit.

"Je udáván sedačkami či kabinami od věhlasných designerů, kteří jsou velkými výrobci lanových drah přizvání ke spolupráci," dodal. Samozřejmostí u nových sedaček jsou podle něj i vyhřívané sedačky, wi-fi v kabinách a obrovské plochy pro pohodlné nastupování.

"Nahrazování relativně nových lanových drah, tedy do deseti let stáří, v alpských zemích zcela novými otevírá přitom českým provozovatelům možnost zakoupit rozumně opotřebovanou lanovou dráhu. A tou poté většinou nahradit stávající lyžařské vleky," dodal Juračka.

Lanových drah, které fungují jako městské dopravní systémy, jsou v Česku tři. Kromě petřínské lanovky jde o kabinovou lanovku Větruše v Ústí nad Labem a pozemní lanovku Diana v Karlových Varech. Kabinové lanovky jsou tři, vyplývá z údajů Asociace lanové dopravy.

Lyžařské areály investovaly před letošní zimou přes 700 milionů korun, o 200 milionů víc než o rok dříve. Mezi nejvýznamnější investice patří právě nové lanovky. Ve Skiareálu Špindlerův Mlýn vyrostla čtyřsedačková lanovka v úseku Horní Mísečky - Medvědín.

V krkonošském Černém dole byla vyměněna třísedačková lanovka za delší čtyřsedačkovou, prodloužení se dočkaly i přilehlé sjezdovky. V Peci pod Sněžkou bude nová sjezdovka do Javořího Dolu v délce 600 metrů. V Deštném přibyla lanovka v areálu Marta II.

Novou čtyřsedačkovou lanovku, již druhou, plánují postavit například na Tanvaldském Špičáku. Nahradí vlek a bude obsluhovat černou sjezdovku a novou sjezdovku Kostelní.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy