Lidé mohou pracovat odkudkoli. Změňme kanceláře, volá expert

Martina Marečková
26. 2. 2015 9:34
Britský architekt Ian Bryan v jednom ze svých posledních návrhů udělal kancelář tak, že si lidé každý den vybírají, kterou židli či pohovku obsadí.
Britský architekt Ian Bryan
Britský architekt Ian Bryan | Foto: Lukáš Bíba

Britský architekt Ian Bryan, který žije a pracuje v Česku, navrhl společně se svými kolegy z ateliéru, jenž nese jeho jméno, nový koncept pražských kanceláří poradenských společností Deloitte a CBRE. Pracovníci CBRE si každý den vybírají, kterou židli či pohovku obsadí. Neusedají denně ke stejnému stolu a židli.

Pokud zrovna potřebují klid, sednou si do malé místnosti, kde jsou zcela sami a mohou nerušeně pracovat. Když naopak dělají se svými kolegy na nějakém projektu, vyberou si kout, kde mohou pohromadě diskutovat a řešit problémy. Firem, které by razily tento přístup k pracovišti, je ale v tuzemsku zatím poskrovnu, říká Bryan v rozhovoru.

V poslední době se u nás stále častěji hovoří o tom, že běžné otevřené kanceláře (takzvané open space) jsou už přežitek. Myslíte si, že firmy dnes kladou větší důraz na kvalitu pracovního prostředí?

Nemyslím, ale lepší se to. Některé společnosti již zavádějí nový koncept pracovního prostředí. V procentech celkové kancelářské plochy je jich však stále nepatrné množství. Firmy spíše vytvářejí v kancelářích odpočinkové zóny a lidé pak nabudou dojmu, že právě v tom spočívá nové pojetí kanceláří. Jenže ve skutečnosti je to pořád to stejné kancelářské prostředí s několika triky, jako je stolní fotbálek, kulečník nebo prostornější recepce.

Odpočinkový prostor má svůj význam, ale důležitější je, aby byl celý koncept kanceláře promyšlený. A to souvisí i se změnou pracovních postupů a toho, jak lidé pracovní prostředí využívají.

Myslíte v souvislosti s novými technologiemi?

Ano. Dnes mohou lidé pracovat prakticky odkudkoli. A protože nemusejí být neustále osobně přítomni v kanceláři, můžete ty kanceláře uspořádat tak, aby lépe odpovídaly jejich potřebám. Dáte jim možnost pracovat tam, kde jim to momentálně nejlépe vyhovuje. Nemusí vždy pracovat vsedě nebo na určeném pracovišti. V dnešní době představuje firemní pracoviště spíše místo, kde se lidé scházejí, aby sdíleli filozofii společnosti.

Je přístup firem ve světě jiný?

Ano, například ve Skandinávii, kde je jiná kultura a kde není typická pyramidová struktura firem. Existuje mnoho společností, které měly původně poměrně hierarchickou strukturu, a té se zbavily. Platy lidí v těchto společnostech se stále liší, ale všichni si jsou rovni z hlediska pracovního prostředí v kanceláři. Manažeři v těchto firmách nemají oddělené kanceláře. Takovým firmám se daří získávat správné zaměstnance a jejich akcie rostou. Ale abych byl upřímný, tady jich zatím tolik není.

Jak by tedy měly postupovat firmy, které se rozhodnou pro nový koncept kancelářských prostor?

Na začátku je nutné vypracovat podrobnou analýzu toho, jak ta společnost funguje. Nestačí, aby firma architektovi řekla, kolik potřebuje například odhlučněných místností pro telefonování, kolik zasedaček a jak velkou plochu je třeba vyčlenit pro týmovou práci zaměstnanců. Je to úkol pro oddělení lidských zdrojů dané společnosti, nikoli pro facility nebo projektový management.

Architekt musí být součástí procesu už od začátku – hovořit nejen s vedením firmy, ale provést i dotazníkový průzkum mezi zaměstnanci. Teprve pak může navrhnout nové pracovní prostředí přesně na míru dané společnosti. Je to stejné, jako když navrhujete dům – také jej šijete na míru konkrétnímu klientovi. Když navrhujeme kancelářské prostory, děláme úplně to samé.

Zbytek rozhovoru třeba o tom, proč ani vedení nemusí vědět, co vlastně za prostor potřebuje, čtěte v dnešní příloze Hospodářských novin Kanceláře budoucnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy