Online rozhovor - Zaměstnanec telekomunikačního operátora T-Mobile ukradl a chtěl zpeněžit databázi s údaji o zhruba 1,5 milionu klientů. Firma na to - alespoň podle vyjádření svých zástupců - včas přišla a data se nikam nedostala. Hrozilo ale, že by údaje o klientech na černém trhu koupily firmy, které je pak zahltí nabídkami zboží a služeb.
"Naprostá většina firem je zabezpečená asi jako meloun. Mají tvrdou vnější slupku a měkké jádro. Očekávají útok zvenčí, ale jakmile jste uvnitř, jsou omezení malá. Na obranu T-Mobile je nutné říct, že obrana dat před zaměstnanci, kteří je potřebují ke své práci, je hodně obtížná," vysvětlil v online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz nezávislý IT expert Michal Altair Valášek, proč k úniku u operátora došlo.
Těm, kdo chtějí vědět, zda mezi ukradenými daty byly i jejich údaje, doporučuje se na T-Mobile obrátit podle zákona o ochraně osobních údajů (§ 12 zákona č. 101/2000 Sb.), který dává právo na informaci o zpracování poskytnutých údajů. "Jejím obsahem je též informace o příjemcích těchto údajů (§ 12 odst. 2 písm. d)). Takže máte právo se tuto informaci dozvědět," říká Valášek.
Dalšího čtenáře zajímalo, zda je vůbec možné se vyhnout či radikálně omezit sdělování svých dat, když dnes skoro každý prodejce tyto údaje chce. Podle Valáška to možné je. "Prostě ty údaje nesdělujte a vybírejte si takové společnosti, které je po vás nevyžadují. 'Do toho vám nic není', 'To vám neřeknu', 'OK, koupím si to někde jinde' jsou výroky velmi mocné a doporučuji naučit se je rutinně používat," nabádá.
Lidé by si také neměli spojovat telefonát od prodejce, o kterém nikdy neslyšeli, automaticky s úniky dat. "Že vás kontaktoval prodejce čehokoliv, ještě není důkaz úniku údajů od operátora. Telefonní číslo se dá získat mnoha různými způsoby, včetně automatizovaného náhodného vytáčení, což je běžně užívaná praxe," reaguje Valášek.
"Cenným se vaše telefonní číslo stává teprve v kombinaci s dalšími údaji, které umožňují nabídku lépe zacílit. V tom je to nebezpečí úniku dat, ne v tom, že někdo zná vaše jméno a telefonní číslo, ale třeba ví, že často jezdíte do zahraničí (využíváte roaming) a podobně," popisuje Valášek.