Chceme víc peněz, vzkázaly firmy a odstoupily od smlouvy na dostavbu dálnice D11

Adam Váchal ČTK Adam Váchal, ČTK
Aktualizováno 29. 1. 2019 18:30
Společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky si stěžují, že jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. Sdružení chce za stavbu také víc peněz.
Dálnice D11
Dálnice D11 | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala slavnostně 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Eurovia CS ve sdružení s firmami Metrostav a Swietelsky měla úsek postavit za 2,6 miliardy korun bez DPH. Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale dosud nezačala, firmy si staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Stavební firmy tvrdí, že ŘSD dlouhodobou nečinností zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. "Pokud ŘSD situaci nevyřeší, bude nutné vypsat nový tendr na dodavatele," uvedly firmy.

"Stavební firmy na D11 chtějí víc peněz, než vysoutěžily. Svolávám jednání s ředitelem ŘSD Kroupou a šéfem Eurovia Borovkou. Musíme si vyjasnit, co stalo a rychle najít řešení. Úseky z Hradce až do Jaroměře chceme otevřít v roce 2022," reagoval ministr dopravy Dan Ťok (ANO)

Společnosti podepsaly smlouvu na výstavbu dálnice v prosinci 2017, ŘSD pak v srpnu 2018. Podle stavařů obsahovala smlouva klauzuli, podle které je možné opět vyvolat jednání o ceně ve chvíli, kdy stavba nebude mít jasné datum zahájení ani 12 měsíců po podpisu. 

Zdržení stavby kritizoval i hradecký hejtman Jiří Štěpán (ČSSD). "Pokud by skutečně došlo ke zdržení stavby o několik let, je to zásadní zádrhel a jedna z nejhorších zpráv, které jsme mohli slyšet," řekl.

Hradec Králové a další obce na trase silnice číslo 33 by podle něj musely dál snášet velké zatížení tranzitní dopravou do Polska. Budování dálnice kraj současně považuje i za zásadní věc pro ekonomický rozvoj regionu.

Firmy se nás snaží dostat pod tlak, tvrdí ŘSD

"Sdružení firem pod vedením společnosti Eurovia požaduje po ŘSD za stavbu D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice více peněz než vysoutěžilo. Za původní cenu 2,6 miliardy korun za 15 kilometrů dálnice odmítají stavební firmy dálnici postavit. Stavba byla oficiálně zahájena loni v říjnu, firmy odmítly formálně staveniště převzít, aby dostaly ŘSD pod tlak a získaly víc finančních prostředků, než jim umožňuje aktuální smlouva," říká mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Stavební společnosti připomínají, že za poslední dva roky vzrostly ceny stavebních materiálu, ropy a také mezd. Čím déle se bude stavba odkládat, tím je pravděpodobnější, že se jim dálnici nevyplatí stavět a na zakázce prodělají. 

"Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz. Nejen rostoucí ceny asfaltu ovlivňují úplně všechny stavební firmy," říká generální ředitel ŘSD Jan Kroupa s tím, že zhotovitel dostal veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi,

Podle něj, pokud by ŘSD dalo více peněz jedné společnosti, začnou okamžitě podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře.

Nechceme skončit jako Geosan, vzkazují stavaři

Obavy mají stavaři také z toho, že ve chvíli, kdy ŘSD v nejbližší době neuvede staveniště do požadovaného stavu a nedá pokyn k zahájení výstavby, nemusí výstavbu dokončit v požadovaném termínu. "Nechceme dopadnout jako Geosan na dálnici D1. Pro stavební společnost je to velmi negativní reklama, když se nestihne dálnice včas postavit," dodává mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. 

Foto: ŘSD

Stavbu podle firem nelze zahájit, protože staveniště není ve stavu, ke kterému se ŘSD zavázalo ve smlouvě. "Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka. Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat, což neučinilo.

ŘSD údajně firmám dosud nesdělilo termín zahájení prací a podle sdružení kvůli tomu vypršela cenová nabídka na stavbu. "Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula," uvedl obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.

Firmy tvrdí, že za více než rok a čtvrt od podání jejich nabídky vzrostly ceny vstupů ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent. "ŘSD jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku," uvedl Volf.

Dálnici dostavit chceme, tvrdí firmy

Přes podmínečné odstoupení od smlouvy firmy tvrdí, že dálnici chtějí stavět. "Nechceme se ale vydat cestou dlouhých právních sporů, na které by v konečném důsledku doplatili řidiči," uvedl Borovka.

Doručením oznámení o odstoupení začala běžet dvoutýdenní lhůta, během níž lze podle smluvních podmínek vzít výpověď zpět. Pokud se situaci podaří v této lhůtě odblokovat, jsou firmy připraveny začít stavět.

"V opačném případě nabude výpověď definitivně účinnosti a ŘSD bude muset pro stavbu hledat dodavatele v novém zadávacím řízení. Dokončení stavby by se tak mohlo o několik let odsunout," uvedla mluvčí Eurovie CS Iveta Štočková.

Není to jediný problém, který trápí dostavbu dálnice D11 do Smiřic. Hospodářské noviny před několika týdny informovaly, že pro konsorcium firem i pro ŘSD pracují tři firmy, které přímo či nepřímo ovládá Roman Lenner, který působil zároveň jako poradce Andreje Babiše. Lenner následně funkci poradce opustil.

Odstoupení od smlouvy Ťoka překvapilo

Ministr dopravy Dan Ťok se ve středu sejde se zástupci stavebních firem, které podmínečně odstoupily od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) na výstavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Ťok je s nimi ochoten jednat o případném proplacení vícenákladů, které firmám vznikly kvůli pozdějšímu předání staveniště. V případě, že se s firmami na pokračování stavby nedohodne, nevylučuje ministr vyhlášení nové soutěže.

Oznámení o podmínečném odstoupení od smlouvy Ťoka překvapilo. "Trošku si dávám otázku - a doufám, že nemám pravdu - jestli to není spíše snaha se z té zakázky 'vyvléct' a přinutit stát, ať to vysoutěží znovu," řekl ministr Radiožurnálu.

 

Právě se děje

Další zprávy