Podvod Volkswagenu s emisemi se týká 11 milionů aut. Škoda zatím mlčí

ČTK Ekonomika Roman Šitner, ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 22. 9. 2015 14:45
Pokud Volkswagen podváděl s emisemi v USA, mohl se o něco podobného pokoušet i na dalších trzích. Škoda přitom používá – či v minulosti používala – stejné naftové motory jako ty, jichž se americký skandál týká, zatím ale situaci nekomentuje. Tržní hodnota koncernu dál skokově padá. V Německu se mluví o tom, že šéf VW v pátek skončí.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Mladá Boleslav, Praha – Softwarem určeným k falšování emisních testů je vybaveno 11 milionů aut na celém světě, oznámila dnes automobilka Volkswagen.

V oficiálním prohlášení uvedla, že software k falšování údajů mají instalována všechna auta vybavená motorem typu EA 189, jde přitom o více značek. Tento typ motoru vykazuje odchylky při testech a reálném provozu. Automobilka zdůrazňuje, že software nemá žádný vliv na ovládání a jízdní vlastnosti aut ani na jejich spotřebu.

Ve Spojených státech amerických, kde skandál s emisemi vypukl, byl software odhalen u některých vozů Volkswagen a Audi. "Vnitřní vyšetřování zatím dospělo k závěru, že tento software pro ovládání motoru je instalován také u dalších vozidel s naftovým pohonem spadajících do skupiny Volkswagenu," uvedl dnes koncern, do něhož patří i Škoda Auto. Její auta se ale neprodávají v USA.

Největší evropský výrobce automobilů kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršil výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí vyčlení ze zisku 6,5 miliardy eur (176 miliard korun) na zaplacení předpokládané vysoké pokuty. V USA firmě hrozí sankce až 18 miliard dolarů (436 miliard korun). Kromě toho ji mohou žalovat třeba i konkurenti.

Akcie automobilky dnes pokračují v propadu a ztrácejí znovu téměř pětinu hodnoty. Tržní hodnota firmy tak za den a půl klesla o zhruba 30 miliard eur, tedy o zhruba 811 miliard korun, což pro srovnání odpovídá více jak dvou třetinám ročních příjmů české státní pokladny.

Skandál bude mít zřejmě dopad také na nejvyšší vedení automobilky. Podle informací německého listu Der Tagesspiegel, který se odvolává na zdroj kolem dozorčí rady VW, bude v pátek odvolán současný šéf koncernu Martin Winterkorn. Nahradit ho podle stejného zdroje má současný šéf automobilky Porsche (součást koncernu VW) Matthias Müller. V pátek má schůzku 20členné grémium automobilky. Mluvčí VW ale zprávu listu označil za "nesmysl".

Škodovky mají stejné motory

Probíhá vyšetřování, nekomentujeme to. Tuzemská Škoda Auto nedokáže odpovědět na otázku, zda může vyloučit podvody při měření emisí, které momentálně praskly na mateřský Volkswagen - přinejmenším na americkém trhu.

"Tato záležitost je momentálně předmětem šetření na koncernové úrovni, které mimo jiné ověřuje veškeré technické náležitosti. Z tohoto důvodu se nyní nemůžeme za značku Škoda k případu vyjádřit," říká mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Otázka na Škodu je poměrně logická. Pokud Volkswagen podváděl s emisemi v USA, mohl se o něco podobného pokoušet i na dalších trzích. Škoda přitom používá – či v minulosti používala – stejné naftové motory jako ty, jichž se americký skandál týká.

Navíc mají motory obou značek prakticky stejné parametry, takže pokud by podváděla jedna značka, podezření automaticky padá i na druhou.

Jasno o tom, zda koncern VW případně podváděl i v Evropě, bude nejpozději tehdy, až věc došetří úřady například v Německu. Už včera k tomu dala tamní vláda pokyn. Na výsledek tohoto šetření počká i české ministerstvo dopravy.

"Nyní sledujeme, jak budou probíhat důkladné kontroly naftových automobilů společnosti Volkswagen, které nařídil německý spolkový ministr," řekl Aktuálně.cz ministr dopravy Dan Ťok. "Problém se vyskytl zatím jen ve Spojených státech amerických. Důležité tedy bude zjistit, zdali jsou taková vozidla i v Evropě a jaký další postup zvolí Německo. Budeme o tom v následujících dnech jednat. Pro uživatele takových vozidel to nic neznamená,“  dodal ministr.

Pilné americké úřady

Motivace Volkswagenu nebo Škody podvádět v Evropě je ale nižší, než byla v USA. Tam zákazníci chtějí pocitově silné motory a nechtějí (zatím) slyšet o věcech, jako je přidávání močoviny ke snížení emisí.

V Evropě už si řidiči zvykli na motory sešněrované převodovkami či řídicími jednotkami kvůli plnění emisí, smířili se i s nutností přidávat močovinu do stále většího počtu aut. Navíc americká norma týkající se naftových motorů je přísnější než ta evropská.

Volkswagen byl v USA přistižen díky píli tamních úřadů. Ty si daly tu práci a snažily se přijít na to, čím to je, že mají naftové vozy značky tak výrazný rozdíl ve spotřebě v laboratorním měření a při nezávislém univerzitním testu.

Inženýři Volkswagenu byli během ročních testů stále podezřelejší, protože nabízeli vysvětlení, která nedávala smysl. Až nakonec se ukázalo, že se měřená auta dokázala přepnout do ekologického režimu, pokud zjistila, že jsou testována.

Pokud "jízda" odpovídala přesně stanovenému měřicímu cyklu, řídicí jednotka upřednostnila podle amerických vyšetřovatelů nízké emise před vším ostatním. Pokud auto jelo jinak, upřednostnila například dynamiku motoru a jeho odezvu na přidání plynu – což uspokojilo řidiče, zatímco emise škodlivých látek jsou v takovém případě vyšší. V případě Volkswagenu až čtyřicetkrát.

Francie chce vyšetřování na úrovni EU

Francouzská vláda dnes navrhla, aby skandál kolem emisí byl vyšetřen na úrovni celé Evropské unie. Řekl to dnes ministr financí Michel Sapin, který zároveň vyzval, aby kontrolou prošla také auta francouzských automobilek, i když u nich prý nemá podezření na cokoliv nekalého.

Mluvčí Evropské komise Lucia Caudetová na to řekla, že EK je kvůli svolávání aut Volkswagen v USA v kontaktu s automobilkou i s americkými úřady, ale domnívá se, že je zatím brzy se vyjadřovat k tomu, zda je podobná kontrola aut a emisí nutná i v Evropě.

Vlastní vyšetřování vozů Volkswagen dnes oznámilo Švýcarsko, Itálie nebo Jižní Korea. Švýcarský spolkový silniční úřad oznámil, že prošetřuje, zda stejný typ vozů Volkswagen s naftovým motorem, který automobilka prodávala v USA, se neprodával i ve Švýcarsku. Výsledky vyšetřování by měly být známy do několika dnů, řekl mluvčí úřadu.

Software, který německá automobilka instalovala do naftových vozů Audi a Volkswagen, umožňuje při testování emisí skrýt skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Firma teď kvůli skandálu musí v USA svolat do servisů zhruba půl milionu aut, americké ministerstvo spravedlnosti podle médií rovněž nařídilo policejní vyšetření případu.

Čtete rádi zpravodajský online deník Aktuálně.cz? Podpořte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!

 

Právě se děje

Další zprávy