Praha - Evropská komise se začala zabývat způsobem, jakým ministerstvo dopravy prodloužilo smlouvu na výběr elektronického mýta po konci letošního roku a také výběrem nového šéfa drážního regulátora. Na pondělním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj ale nyní nehrozí, že by mohla být zrušena dohoda na tříleté prodloužení správy mýta se společností Kapsch.
Mýta se týkal dopis, který ministerstvu poslala komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elżbieta Bieńkowská na základě stížnosti jednoho z konkurenčních poskytovatelů mýtných systémů. Zatím jde jen o upozornění, které může vyústit v takzvané formální upozornění na porušení pravidel evropského trhu.
Takovýchto upozornění jsou ale v Česku desítky, uvedl Ťok. V nejhorším případě podle ministra může Česko dostat pokutu. Věří ale, že se tak nestane.
Podle poslance a dopravního experta koaliční ČSSD Jana Birkeho není možné dopis eurokomisařky brát na lehkou váhu. V každém případě takováto výtka vrhá špatné světlo na další pokračování procesu přípravy soutěže na nového provozovatele. Přestože české mýto je dlouhodobý problém, ministři za ANO Ťok a před ním Antonín Prachař s přípravou na nový tendr příliš nepohnuli, uvedl Birke.
Druhý dopis se týkal opakovaného výběru šéfa Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. První tendr skončil vítězstvím bývalého šéfa Drážního úřadu Pavla Kodyma. Vláda ale odmítla jeho jmenování potvrdit, a ministerstvo dopravy proto uspořádalo nové řízení, v němž zvítězil rovněž Kodym.
Evropská komise se podle Ťoka ptala, proč bylo zrušeno první řízení a zda byly dodrženy všechny regule. Ministr s obsahem dopisu seznámil rovněž premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Jmenování Kodyma šéfem drážního regulátora má vláda na programu tuto středu.
Úřad bude mít za úkol hlídat rovný přístup státu při přidělování kapacity dopravcům na přeplněných železničních tratích či chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám. Na starosti bude mít i přístup k letecké infrastruktuře.