Přehled: 116 nádraží se letos dočká nového hávu. Řada dalších však rychle chátrá

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
11. 1. 2020 14:08
Správa železnic pro letošní rok plánuje rekonstrukci 116 nádražních budov. Vedle toho začne příprava dalších 55 nádražních objektů. Seznam chystaných staveb nyní zveřejnila Správa železnic.
Fantova budova - součást Hlavního nádraží v Praze
Fantova budova - součást Hlavního nádraží v Praze | Foto: ČTK

Modernizace a přípravy by měly stát více než 1,7 miliardy korun. Loni organizace do nádražních budov investovala 1,5 miliardy korun.

Mezi největší dokončené projekty loňského roku patří opravené nádražní budovy v Sokolově, Kolíně, Nelahozevsi a tři budovy na trase Posázavského Pacifiku na Kutnohorsku.

Opravy zahájené v roce 2020

Beroun, Blovice, Blovice nad Svitavou, Branná, České Budějovice

Hlubočky-Mariánské Údolí, Holice, Horažďovice, Chřibská, Ivanovice na Hané

Jemnice, Kadaň, Kardašova Řečice, Kolinec, Kralupy nad Vltavou předměstí

Kroměříž, Litvínov, Lysá nad Labem, Loděnice, Malé Svatoňovice, Mikulášovice

Mnichovo Hradiště, Nejdek, Nové Strašecí, Nýrsko, Olomouc-Řepčín, Otvovice

Ostrov nad Ohří, Ostružná, Pardubice hl. n., Písek, Plzeň hl. n.,  Podbořany

Protivín, Stráž nad Ohří, Sušice, Sepekov, Ševětín, Úpořiny, Velké Meziříčí

Veselí nad Lužnicí, Votice, Vracov, Zaječí, Zbečno, Žihle

Vedle toho ovšem začaly také daleko rozsáhlejší rekonstrukce, například fasády Fantovy budovy pražského hlavního nádraží nebo v Havířově a ve Strakonicích. Správa železnic také pokročila v přípravě očekávané opravy velkých historických objektů nádraží v Českých Budějovicích, Plzni nebo Pardubicích.

V Českých Budějovicích začnou práce v první polovině roku, tamní památkově památkově chráněná budova bude zcela zrenovována, vedle toho budou upraveny i okolní venkovní prostory. Začít by měla také kompletní renovace historické budovy plzeňského hlavního nádraží, rovněž památkově chráněné. Nádražní budova by po rekonstrukci měla získat původní architektonickou podobu, zkvalitnit by se ovšem měly i interiéry a služby pro cestující.

Kompletní rekonstrukce pak čeká pardubické nádraží, včetně přestavby vnitřních prostor a vybudování eskalátorů do podchodu.

Dosud nedokončené opravy zahájené v minulých letech

Bohušovice nad Ohří, Brantice, Bydžov, Frenštát pod Radhoštěm, Hanušovice

Havířov, Hradec Králové hl. n., Jedlová, Křižanov, Lhotka nad Bečvou

Město u Uherského Hradiště, Moravské Bránice, Most, Nedvědice, Nový Přerov

Praha hl. n. (fasáda Fantovy budovy), Rumburk, Semily, Sklené nad Oslavou

Staré Strakonice, Šternberk, Tršnice, Třebíč

Správa železnic má na starosti provoz a rozvoj vlakových nádraží od roku 2016, kdy je převzala od Českých drah. V Česku je přes 3000 nádražních budov.

Správa železnic od začátku letošního roku používá nový název, dosud se státní organizace jmenovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Změna vychází z novely drážního zákona, kterou loni schválili zákonodárci. Organizace v současnosti kvůli změně názvu na Správu železnic provádí řadu opatření včetně nové prezentace. Změny budou podle organizace viditelné postupně.

Dokončené opravy

Břeclav, Český Krumlov, Dobronín, Domažlice město, Frýdek-Místek, Karlštejn

Kácov, Kolín, Krnov, Křivoklát, Kuřim, Kutná Hora město, Kynšperk nad Ohří

Ledečko, Lipník nad Bečvou, Litoměřice horní nádraží, Litoměřice město

Náchod, Návsí, Nelahozeves, Nelahozeves zámek, Nová Role, Plasy

Poběžovice, Postoloprty, Přibyslav, Příbram, Sokolov, Tanvald zastávka, Turnov

Zruč nad Sázavou

 

Právě se děje

Další zprávy