Podnik a výrobci Škoda Group a Solaris Bus & Coach v úterý na veletrhu Czechbus 2023 v pražských Letňanech poprvé představily nový trolejbus, který DPP začne testovat zřejmě na přelomu listopadu a prosince zatím bez cestujících na trati z Palmovky do Čakovic a Miškovic.
DPP koupí 20 bateriových trolejbusů, za které zaplatí 620 milionů korun. S délkou 24,7 metru se stanou nejdelšími trolejbusy provozovanými v Česku. Pojmou 179 cestujících, z toho 54 sedících. "Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech 20 trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz již na lince číslo 59 na letiště," uvedl ředitel dopravního podniku Petr Witowski.
Aby trolejbusy při své délce zvládly projet stejným profilem trasy, jako dnes jezdí kratší autobusy, mají dva klouby. K dosažení dostatečné akcelerace a síly i ve strmých úsecích mají také dva motory. Vozy budou na trase na letiště o délce 19 kilometrů jezdit asi 11 kilometrů pod trolejovým vedením, zbytek vzdálenosti pojedou na baterie. "Tříčlánkový trolejbus se i přes svoji délku ovládá velmi dobře, jeho řízení a manévrování je srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy," uvedl Radek Svoboda ze Škoda Group.
TISKOVÁ ZPRÁVA | Nová éra cestování na pražské letiště, DPP a Škoda Group představily Škoda–Solaris 24m, nejdelší trolejbus v ČR. 🚎
— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) November 21, 2023
Celá TZ: https://t.co/jIXlQyQudH
Foto: DPP Petr Hejna pic.twitter.com/Uw1Dnl9uwG
Před nasazením na trase na letiště, jejíž elektrifikace vyjde dopravní podnik na 354,5 milionu korun bez DPH, bude podnik nové vozy testovat na trolejbusové lince z Palmovky do Čakovic a Miškovic, která funguje od konce loňského roku. Nejprve je podle Witowského nutné dosáhnout mety 5000 kilometrů bez cestujících, potom je při druhé části homologizace potřeba najezdit dalších 15 tisíc kilometrů už s lidmi. "Abychom to vše stihli, v lednu předpokládáme nasazení také druhého vozidla," uvedl ředitel.
Elektrifikaci linky ocenil předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos, podle kterého zvýší komfort cestujícím i zaměstnancům letiště. Zdůraznil i ekologické výhody MHD s elektrickým pohonem. "Snižování emisí, hluku na letišti a jeho okolí je naším dlouhodobým cílem a snažíme se do něj zapojovat i letištní partnery, kterým dopravní podnik bezesporu je. Ideální spojení dopravy z letiště do centra a zpět pak ale bude až kolejové napojení," uvedl.