Změny tarifních nabídek nastanou především v krajích, které nově uzavřely s Českými dráhami i dalšími dopravci takzvané "brutto smlouvy". V těchto smlouvách rizika a příležitosti spojené s vývojem výnosů nese přímo kraj, nikoliv dopravce. Jedná se o kraj Jihomoravský, Olomoucký, Ústecký a Zlínský.
"I v zahraničí je obvyklé, že v dopravních službách platí především
tarif stanovený objednatelem. Například v rámci řady regionů Německa nebo Rakouska je běžné, že uvnitř regionu se i na železnici výrazně preferuje tarif místního 'dopravního svazu', což je obdoba českého integrovaného dopravního systému," vysvětluje dokument.
Ministerstvo dopravy v něm ujišťuje, že pro všechny vlaky provozované dopravcem České dráhy i nadále platí, že pro jízdy přesahující hranice regionu bude uznáván tarif dopravce.
Třeba v rámci Ústeckého kraje - například při cestě z Děčína do Mostu - bude cestující moci využít jak tarif Dopravy Ústeckého kraje, tak i Českých drah.
Ovšem v Jihomoravském a Zlínském kraji stále nemají jasno v tom, zda cestujícímu umožní absolvovat trasu uvnitř kraje i na tarif dopravce.
Jihomoravské zelené pruhy
Na jihomoravských železničních linkách S2 (Brno - Březová nad Svitavou) a S3 (Tišnov - Břeclav) například ten, kdo nebude mít dopředu koupenou jízdenku, musí nastupovat výhradně do dveří označených zeleným pruhem, jinak mu hrozí sankce.
Vagon, ve kterém se budou prodávat jízdenky, bude označen i nápisem "Jízdenky Info Tickets". Označení bude obdobně provedeno i uvnitř vozu, ve kterém bude probíhat prodej jízdních dokladů. České dráhy musí do konce roku soupravy polepit právě podle podmínek kraje.
Když cestující pojede ze zastávky s uzavřenou pokladnou, prodá průvodčí jízdenku bez přirážky. Pokud bude ovšem pokladna na zastávce otevřená, doplatí cestující 50 korun. Zatím navíc stále není jasné, zda budou mít cestující možnost koupit si jízdenku na vlak i přes aplikaci Můj vlak Českých drah. Jisté je, že bude možné nákup přes jihomoravskou aplikaci Poseidon.
Problémy a chaos vyřeší pravděpodobně až celostátní tarifní systém, ministerstvo však v dokumentu avizuje jeho spouštění až od prosince 2020. "V rámci Systému jednotného tarifu bude možné pro cestu mezi jakýmikoliv dvěma tarifními body české železniční sítě zakoupit také jako možnou variantu (vedle existujících tarifních nabídek) jediný jízdní doklad bez ohledu na použitého dopravce nebo použitou relaci," uvádí zpráva.
Jediný jízdní doklad tak bude možno v rámci Systému jednotného tarifu zakoupit i pro všechny regiony, které si upravují systém jízdného samy.