Mapa dálnic 2023: Kde všude začnou silničáři stavět a které úseky mají otevřít

Adéla Očenášková Jiří Kropáček ŘSD, Adéla Očenášková, Jiří Kropáček
Aktualizováno 1. 1. 2023 7:20
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) koncem předloňského roku při nástupu do funkce uvedl, že chce během čtyřletého mandátu postavit až 200 kilometrů nových dálnic. Po prvním roce v úřadu si může jako splněno odškrtnout přes 21 kilometrů. Mapa Aktuálně.cz ukazuje, jaké dálnice a silnice plánuje Kupkův resort rozestavět a otevřít tento rok. Přináší také výhled na roky 2024 a 2025.

načítám grafiku

Ministerstvo dopravy označuje pro tento rok za klíčové zahájení úseku dálnice D11 z Trutnova na hranici s Polskem a pokračování výstavby na dálnicích D6 a D35 u Vysokého Mýta. Celkově chce resort v roce 2023 otevřít nižší desítky nových kilometrů dálnic a silnic první třídy. Další desítky kilometrů rozestaví. 

"Do přípravy i samotných staveb vstupuje mnoho proměnných jako dílčí změny na jednotlivých stavbách nebo průtahy v přípravném a stavebním řízení," uvedl pro Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Mezi silničními a dálničními úseky, které plánuje ministerstvo dopravy zprovoznit, figuruje přes deset staveb. Jde například o obchvaty v Lounech a Karviné nebo jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu. Stát chce dokončit také silnici I/36 Časy - Holice, která má fungovat taktéž jako dálniční přivaděč z nového úseku D35 ve směru na Holice.

Nově rozestavět se pak ministerstvo v novém roce chystá přes třicítku staveb. "Ze silnic první třídy předpokládáme zahájit mimo jiné stavby I/34 Lišov - Vranín nebo I/35 Lešná - Palačov," vyjmenoval Jemelka.

Z dálnic pak půjde především o zmiňované dostavby dálnic D35 a D6, například obchvaty Hořesedel a Hořoviček na Rakovnicku. Počítá se také s pracemi na D11, a to z Trutnova k polské hranici. Úsek má měřit přes 21 kilometrů.

Poláci jsou přitom se stavbou napřed. V úseku u české hranice na rychlostní silnici S3, která vede až na sever země do Štětína, už mají položený asfalt a pro provoz by ji měli otevřít v roce 2024. Česku ale na hraniční přechod v Královci chybí dostavět ještě 41 kilometrů - jde o zmiňovaný úsek Trutnov - státní hranice a Jaroměř - Trutnov.

Pro stavbu z Jaroměře do Trutnova přitom Ředitelství silnic a dálnic získalo zatím jen nepravomocné územní rozhodnutí, zahájení stavby plánuje na rok 2025 a uvedení do provozu tři roky nato.

Dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize 0 označuje dostavění D11 na polskou hranici za klíčové. "Polská strana už je připravená a vlastně už i sjízdná," potvrdil pro Aktuálně.cz. Za stěžejní považuje také stavbu dálnice D35 a Pražský okruh.

Mezi stavby, které se stát chystá zprovoznit v letech 2024 a 2025, patří například D49 v úseku Hulín - Fryšták, úseky dálnic D4 nebo obchvat dvanáctitisícové Jaroměře na Náchodsku. Podle původních plánů měl být přitom tento obchvat hotový současně s loňským otevřením D11 od Hradce Králové k Jaroměři. Přípravu stavby ovšem zdržely mimo jiné spory o výkupy pozemků a stavební povolení mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a rodinou místopředsedy Vrchního soudu v Praze Františka Kučery.

ŘSD rovněž koncem roku uzavřelo smlouvu na stavbu posledního úseku dálnice D1 Říkovice - Přerov. Zakázka má hodnotu téměř sedm miliard korun, hotovo má být za dva roky.

Když se ministr dopravy Martin Kupka (ODS) předloni v prosinci ujal funkce, uvedl, že chce v následujících čtyřech letech postavit až 200 kilometrů nových dálnic. Za loňský rok si může odškrtnout 21,2 kilometru. To je přitom o polovinu méně než za rok 2021, kdy stát zprovoznil 46 kilometrů. Silničáři také loni rozestavěli nebo ještě do konce roku rozestaví 33,7 kilometru nových dálnic.

Podle Budského tuzemsko v posledních letech se stavbou dálnic zaostává, a to zejména při porovnání se zeměmi jako Polsko, Slovensko nebo Maďarsko. "Navíc jsme tranzitní země, která leží uprostřed Evropské unie. O to víc se tedy očekává, že dálnice budou nejen dostavěné, ale také v technickém stavu, který bude vyhovovat moderní dopravě 21. století. A tomu tak teď zdaleka není," uzavírá expert.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 23 minutami

Vrchní soud zastavil trestní stíhání šéfa lihové mafie Březiny v kauze ovlivňování svědků

Olomoucký vrchní soud zastavil trestní stíhání šéfa lihové mafie Radka Březiny a dalších dvou mužů v souvislosti s kauzou ovlivňování svědků. Brněnský krajský soud jim za to v červnu 2021 původní tresty uložené za obchody s nelegálním lihem zpřísnil v podobě souhrnných trestů, Březinovi zvýšil trest ze 13 let na 14 let a devět měsíců. Vrchní soud zastavení stíhání odůvodnil tím, že o těchto skutcích již bylo pravomocně rozhodnuto. Informaci v úterý potvrdil Petr Šereda z Vrchního státního zastupitelství v Olomouci. Zastavení trestního stíhání se týká také Pavla Čanigy a Ivana Kováříka.

Vrchní soud o zastavení trestního stíhání rozhodl v neveřejném jednání v prosinci, řekl novinářům mluvčí soudu Stanislav Cik. "Soud rozhodl, že se u těchto obžalovaných zastavuje trestní stíhání, neboť o těchto skutcích již bylo pravomocně rozhodnuto," uvedl mluvčí.

Podle soudu bylo o této trestné činnosti rozhodnuto již v hlavní daňové větvi lihové mafie, kdy byli všichni tři obžalovaní odsouzeni za zkrácení daně a současně za účast na organizované zločinecké skupině. Druhý z těchto trestných činů vrchní soud považuje za trestný čin trvající. Ovlivňování svědků tak podle něj spadá do trestného činu účasti na organizované zločinecké skupině, o kterém však již bylo pravomocně rozhodnuto v daňové větvi celé kauzy.

Zdroj: ČTK
před 26 minutami

Kolínská Toyota od středy zastaví kvůli nedostatku dílů výrobu na většinu února

V automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně od středy kvůli nedostatku komponentů zastavují výrobu. Celková doba odstávky zatím není známá, měla by to být větší část února. Podle mluvčího automobilky Tomáše Paroubka je důvodem výpadek subdodávek pro českého dodavatele způsobený epidemií covidu v Číně na konci loňského roku.

"Rozjezd linky je plánován na poslední týden v únoru, může se ale změnit spousta věci, dodání dílů dříve, nebo naopak," uvedl Paroubek. Chybí podle něj komponenty do obou modelů, které se v Kolíně vyrábějí, a to Aygo a Yaris. "Nebudeme sdílet jméno dodavatele ani konkrétní díl, který nás bohužel zastavil s ohledem na překážky v dodavatelském řetězci. Jedná se o subdodávky komponent pro české dodavatele, nedostatek vznikl v důsledku výpadku výroby v Číně během listopadu a prosince způsobeného covid-19," doplnil mluvčí.

Úplné uzavření podniku v průmyslové zóně Ovčáry u Kolína se podle Paroubka nechystá. "Někdo vytvořil fake news, která není pravdivá, a toto spustilo velkou reakci," řekl. Poptávka po autech podle něj vzrostla, automobilka plánujeme vyrobit letos opět přes 200 000 vozů. "I přes toto zastavení uděláme maximální kroky, abychom vozy dodali co nejdříve zákazníkům, kteří nyní čekají na dodávku již objednaných vozů," doplnil.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

Prezident Zeman se příští týden sejde s Čaputovou ve Vysokých Tatrách

Český prezident Miloš Zeman se příští úterý při své rozlučkové návštěvě Slovenska sejde ve Vysokých Tatrách se slovenskou kolegyní Zuzanou Čaputovu, informovala ČTK kancelář slovenské prezidentky. Zemanovi v březnu skončí druhý pětiletý prezidentský mandát; v čele státu ho vystřídá Petr Pavel, který v rozhodujícím kole přímé volby minulý týden porazil expremiéra Andreje Babiše.

Vrcholní politici Česka i Slovenska v minulosti založili tradici, že jejich první a poslední zahraniční cesta ve funkci vede do druhé ze zemí bývalého Československa. Podle informací ČTK by Zeman měl na Slovensko přicestovat už v pondělí a návštěvu země pak ukončit ve středu, kromě Čaputové by se měl sejít také s dalšími současnými a bývalými slovenskými politiky.

Zeman bude s Čaputovou jednat v hotelu ve známé turistické lokalitě Štrbské Pleso. Zeman tam zavítal už v roce 2018 na své první zahraniční cestě ve druhém prezidentském mandátu. Slovenským prezidentem byl tehdy Andrej Kiska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy