Jedno Česko, jedna jízdenka. Vzniká přelomový "centrální" tarif, jak bude fungovat?

Michal Bouška
20. 9. 2018 15:22
Od roku 2020 bude podle plánů na jednotnou jízdenku možné cestovat vlaky, v dalších fázích pak v integrovaných systémech a autobusech. Vznikne i jednotná "státní" aplikace a e-shop.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Deutsche Bahn AG

Praha - Cestující budou moci po Česku cestovat na jednu jízdenku bez ohledu na dopravce. Ministerstvo dopravy minulý týden podepsalo smlouvu se státním podnikem Cendis, který má nový jednotný tarif na starost. Od roku 2020 tak podle plánů bude na jednotnou jízdenku možné cestovat vlaky, v dalších fázích pak v integrovaných systémech a autobusech. S informací jako první přišel server Zdopravy.cz.

Cestující teď musí kupovat jízdenky jednotlivých dopravců. V některých případech si tak lidé pro svoji cestu musí zakoupit několik jízdenek. Na trasách, kde si konkuruje více dopravců, jsou cestující jízdenkou vázáni pouze na jednoho dopravce. Státní tarif tak přinese cestujícím větší míru flexibility.

Ministerstvo dopravy minulý týden podepsalo smlouvu se státním podnikem Cendis, který má nový jednotný tarif na starost. Redakce Aktuálně.cz má smlouvu k dispozici. Inspirací pro nový tarif je Švýcarsko nebo Velká Británie. V obou zemích je možné cestovat vlakem na jednu jízdenku bez ohledu na dopravce. Český systém i nadále předpokládá akční nabídky dopravců, které budou levnější, ale méně flexibilní.

Papírová jízdenka i mobilní aplikace

Cestující budou moci kromě papírových jízdenek využít i nový internetový obchod nebo mobilní aplikaci. Kromě centrálního systému budou jízdenky prodávat i e-shopy jednotlivých dopravců. Ty budou s jednotným systémem propojeny. Jízdenku si budou moci lidé nahrát i na bezkontaktní čipovou kartu. Systém se tak podobá současným jízdenkám Českých drah.

Pokud si lidé koupí jízdenku elektronickou formou, budou se moci prokázat PDF souborem, který buď vytisknou, nebo ho zobrazí například na mobilu či tabletu. Další možností bude prokázání se mobilní aplikací nebo bezkontaktní čipovou kartou.

Mobilní aplikace bude dostupná pro telefony se systémy Android a iOS. Umožní cestujícím vyhledat spojení, nákup a správu jízdenek. Cestující se také v aplikaci dozví informace o odjezdech vlaků a přestupech. V případě zpoždění navíc uživatele aplikace upozorní. Cílem je, aby byl nákup co nejjednodušší. Funkcionalita tedy bude podobná, jako u aplikace Můj vlak od Českých drah.

Jízdenka na jednu cestu i na celý rok

Lidé si budou moci koupit nejen jízdenku z bodu A do bodu B, v nabídce mají být podle smlouvy také další typy jízdenek. Síťové jízdenky umožní cestujícím cestovat neomezeně v celé síti, která bude do systému zapojena. Jejich platnost má být 7 dní, měsíc, tři měsíce, půl roku či rok. Traťové jízdenky zase umožní jízdu po vymezeném úseku, například mezi Prahou a Kolínem. Jejich platnost má být 7, 30 nebo 90 dní. Zónové jízdné pak poskytne cestujícím možnost cestování v určité oblasti.  

Mimo jízdní doklady umožní systém i prodej místenek, rezervaci pro kolo či rezervaci lehátka nebo lůžka. Systém dále bude umožňovat nákup doplatku pro vyšší třídu, pro jízdu po delší trase.

Cena jízdenky se bude odvíjet od vzdálenosti

Celková cena jízdenky bude složená z několika částí. Hlavní část jízdného bude odvozena z kilometrické vzdálenosti. K tomu bude účtována prodejní sazba. Systém umožní i další příplatek v integrovaných systémech podle ceníku jednotlivých integrovaných systémů.

Nový systém začal Cendis vyvíjet v září. Od června roku 2020 začne pilotní provoz. Cestující si pak budou moci jednotnou jízdenku koupit od prosince 2020, kdy je naplánováno ostré spuštění. Původní plány ministerstva však hovořili o roce 2019, jednotný tarif má tedy rok zpoždění.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Johaugová vládla i v Lahti a překonala rekord Björgenové

Norská lyžařka Therese Johaugová potvrdila nadvládu ve Světovém poháru i v Lahti, kde dnes vyhrála běh na 10 km klasicky a ovládla šestý z posledních sedmi závodů. Vedoucí žena průběžného pořadí zvítězila o 3,4 sekundy před Ebbou Anderssonovou ze Švédska, třetí byla domácí Krista Pärmäkoskiová.

Závod mužů na 15 km klasicky vyhrál Iivo Niskanen a po listopadovém triumfu v Ruce si na své oblíbené trati připsal druhé vítězství v sezoně. Finský lyžař porazil o deset sekund vedoucího muže průběžného pořadí Rusa Alexandra Bolšunova, třetí příčku obsadil Nor Hans Christer Holund.

Johaugová v tomto ročníku zvítězila už poosmnácté a má na dosah třetí celkový triumf v seriálu, kterému kralovala už v letech 2014 a 2016. Pak olympijská vítězka ve štafetě a desetinásobná mistryně světa nesměla rok a půl závodit kvůli trestu za doping.

V distančních závodech si jednatřicetiletá Norka připsala 63. výhru a osamostatnila se na prvním místě historického pořadí před krajankou Marit Björgenovou.

SP v běhu na lyžích v Lahti:

Muži - 15 km klasicky:

1. Niskanen (Fin.) 32:15,5, 2. Bolšunov (Rus.) -10,1, 3. Holund (Nor.) -28,8, 4. Semikov (Rus.) -38,8, 5. Röthe -47,9, 6. Krüger -49,4, 7. Golberg -54,1, 8. Klaebo (všichni Nor.) -54,7, 9. Bessměrtnych -55,1, 10. Jakimuškin (oba Rus.) -59,3.

Průběžné pořadí SP (po 30 ze 40 závodů): 1. Bolšunov 2028 b., 2. Klaebo 1563, 3. Golberg 1238, 4. Röthe 1169, 5. Krüger 1163, 6. Niskanen 1147, …65. Novák 71, 102. Pechoušek 21, 130. Černý 5, 132. Knop 5, 135. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - 10 km klasicky:

1. Johaugová (Nor.) 23:53,3, 2. Anderssonová (Švéd.) -3,4, 3. Pärmäkoskiová (Fin.) -11,8, 4. Karlssonová (Švéd.) -21,9, 5. Östbergová (Nor.) -25,0, 6. Něprjajevová (Rus.) -31,2, 7. H. Wengová (Nor.) -34,9, 8. Hennigová (Něm.) -43,1, 9. Jacobsenová (Nor.) -55,8, 10. Matintalová (Fin.) -56,3.

Průběžné pořadí SP (po 30 ze 40 závodů): 1. Johaugová 2368 b., 2. H. Wengová 1647, 3. Něprjajevová 1300, 4. Jacobsenová 1231, 5. Östbergová 1110, 6. Digginsová (USA) 1047, …27. Razýmová 255, 46. Janatová 119, 55. Nováková 67, 82. Beranová (všechny ČR) 15.

Zdroj: ČTK
Další zprávy