Pro dopravní podnik jezdí nyní téměř 1500 řidičů, celkem má 2600 zaměstnanců. Do ideálního stavu by jich potřeboval ještě padesát.
"S nedostatkem řidičů se dlouhodobě potýkají všichni dopravci a dopravní podniky. Za poslední dva roky jsme našim zaměstnancům navýšili mzdy o 18 procent a ke stávajícím benefitům přidali zdarma psychologickou péči, fyzioterapii nebo masáže. Snažíme se, aby naši lidé neměli důvod odcházet jinam a naopak, abychom byli atraktivním zaměstnavatelem pro nové," říká generální ředitel Miloš Havránek.
Příspěvek 100 tisíc korun vyplatí novým řidičům podnik ve dvou splátkách. "Po skončení kurzu nebo zkušební doby dostanou 60 tisíc a dalších 40 tisíc po odpracovaném roce. Podmínkou je zůstat u podniku minimálně čtyři roky a během nich odpracovat 6000 hodin," uvádí Havránek.
Kurzy pro nové řidiče autobusů, trolejbusů i tramvají otevře dopravce po Novém roce. "Náborový proces trvá jeden až dva měsíce, proto doporučujeme, aby se zájemci na naše osobní oddělení hlásili co nejdříve. Ještě před začátkem kurzu musí absolvovat dopravně-psychologické vyšetření a lékařské prohlídky," popisuje vedoucí personálního odboru Vlasta Jánská.
Kurzy trvají dva až čtyři a půl měsíce, už během nich ale pobírají účastníci mzdu. Průměrná nástupní mzda řidiče včetně přesčasů je téměř 40 tisíc korun, průměrná mzda všech řidičů je 43 tisíc korun. Podle Jánské do podniku často přicházejí buď lidé, kteří mění zaměstnání, velmi často například číšníci, skladníci či prodavačky, lidé z administrativy nebo také lidé, kteří mají vyšší vzdělání, ale chtějí z práce odcházet s čistou hlavou.
"Dělá se ti vzadu blbě?"
Zájem veřejnosti vyvolala už první část brněnské náborové kampaně, která odstartovala přibližně v polovině září. Nové řidiče pro tramvaje i autobusy MHD se podnik rozhodl hledat i pomocí letáků. "Vsadili jsme na jednoduchost, a to jak v grafické, tak textové podobě. Některá hesla v sobě skrývají i lehkou nadsázku," popsal tehdy generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Dohromady se jedná o dvaadvacet vizuálů. Kampaň obsahuje například hesla "Chceš řídit káru za 60 mega? Staň se řidičem šaliny", "Dělá se ti vzadu blbě? Staň se řidičem autobusu". Pozornost ale vzbudily především výzvy "Chceš, aby za tebou holky běhaly? Staň se řidičem MHD!" a "Chceš legálně cinkat na holky? Staň se řidičem šaliny".
Podle Havránka podnik během vymýšlení textů přes sociální sítě oslovili i samotné řidiče. "Dokonce některá hesla pochází přímo od nich," doplňuje Havránek.
Marketingový konzultant Zdeněk Hašek hodnotí kampaň pozitivně. "Dopravní podnik Brno jde po cílovce, mluví správným jazykem, používá humor, kampaň je zapamatovatelná a přitom řeší daný problém s nadhledem," říká pro Aktuálně.cz.
Filip Novák z marketingové show ZeptejSeFilipa se k náborové akci staví kritičtěji. "V kontextu veřejného dopravního sektoru, kde je důležitá spolehlivost a respektování veřejného blaha, by taková kampaň mohla působit infantilně," domnívá se Novák.
Za příklad dává zejména slogany, ve kterých dopravní podnik řidiče v nadsázce láká "na holky". "Oba slogany se zdají být pokusem o odlehčení a zaujetí potenciálního zájemce o pracovní pozici, ale riskují, že přitom degradují povolání a mohou působit nevkusně či neeticky," podotýká marketingový odborník.
Důvody, proč si řízení dopravních prostředků MHD lidé vyberou jako svoje povolání, jsou podle brněnského dopravního podniku různé - od vyhoření až po splnění dětského snu. Nejvíce řidičů je v Brně momentálně v autobusech, následují tramvaje a trolejbusy.