Rekordní cena za zpoždění: České dráhy i RegioJet loni vyplatily cestujícím miliony

ČTK ČTK
25. 2. 2019 17:26
Největší tuzemští dopravci loni vyplatili cestujícím rekordní odškodnění za zpoždění nebo zrušení svých spojů. České dráhy v roce 2018 na kompenzacích vyplatily 2,1 milionu korun, což bylo meziročně o 18,5 procenta více. Konkurenční RegioJet pak vynaložil přes pět milionů korun, dopravce totiž poskytuje kompenzace nad rámec povinných odškodnění. Vyplývá to z pondělních vyjádření obou dopravců. Méně naopak loni vyplatil Leo Express.
Lokomotiva Bombardier Traxx společnosti RegioJet.
Lokomotiva Bombardier Traxx společnosti RegioJet. | Foto: RegioJet

České dráhy se při vyplácení kompenzací řídí pravidly EU. Na čtvrtinu z ceny jízdného má cestující nárok při zpoždění od 60 do 119 minut, pokud cena jízdenky přesáhne 16 eur (asi 410 korun) u mezistátních spojů a 400 korun u vnitrostátních linek.

Při vyšším zpoždění dopravce uhradí polovinu jízdného, přičemž kompenzace se vztahuje na jízdné od 200 korun, respektive osmi eur. Odškodnění RegioJetu se odvíjí podle délky zpoždění a doby jízdy linky. Společnost oproti konkurenci hradí v případě velkého zpoždění i plnou cenu jízdného i v případech, kdy zpoždění nezavinila. Leo Express vrací část jízdného při zpoždění nad 60 minut, a to podle společnosti bez ohledu na zavinění ze strany dopravce.

Loňské kompenzace Českých drah a RegioJetu byly dosud nejvyšší. ČD za zpoždění vyplatily cestujícím 1,82 milionu korun, dalších 300 tisíc korun uhradily na zajištění taxislužby nebo hotelu v případě ujetí posledních spojů z důvodu zpoždění přípojného vlaku. Většinu peněz dráhy vyplatily za zpoždění mezistátních spojů, které tvořily až 80 procent.

Státní dopravce loni plnil svůj jízdní řád na 89 procent z celkového počtu 2,5 milionu vlaků. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského byla většina loňských zpoždění vlaků státního dopravce způsobena vnějšími vlivy, jako jsou například výluky nebo technické poruchy na dopravní cestě, nepříznivé počasí nebo nehody na trati. Dráhy tak podle mluvčího zavinily pouze 15 procent ze všech svých loňských zpoždění, zpravidla kvůli poruchám vlaků.

RegioJet loni na odškodněních vyplatil výrazně více. Mnohem vyšší úhrady na odškodněních oproti konkurenci jsou způsobeny především kompenzační politikou soukromého dopravce, který z nich podle svého vyjádření udělal konkurenční výhodu.

RegioJet totiž poskytuje kompenzace i ve vymezených případech, kdy zpoždění nezavinil. Tento systém odškodnění společnost zavedla na podzim 2017, loňské kompenzace tak výrazně překonaly odškodnění z předchozích let.

Dalšího soukromého dopravce, Leo Express, naopak loňská zpoždění stála méně. Společnost na kompenzacích vyplatila necelých 73 tisíc korun, což je o téměř polovinu méně než v roce 2017. Podle mluvčího Emila Sedlaříka byla většina zpoždění způsobena výlukami na tratích.

 

Právě se děje

před 37 minutami

Thermal dostane kvůli pandemii dalších 300 milionů korun, schválila vláda

Základní kapitál karlovarského hotelu Thermal stoupne o 300 milionů korun na 1,1 miliardy korun. Návrh ministerstva financí (MF) v pondělí schválila vláda, uvedla na Twitteru ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Důvodem navýšení je podle dřívějšího vyjádření MF propad tržeb kvůli pandemii, růst cen stavebních prací a neočekávané náklady spojené s modernizací hotelu - jako například potřeba likvidace nebezpečných látek či nutnost sanace havarijních kovových konstrukcí. Zvýšení základního kapitálu se uskuteční upsáním nových akcií. Akcionářská práva státu v hotelu vykonává MF.

"Cílem navrhovaného kapitálového posílení Thermal je primárně zajistit, aby společnost mohla realizovat zamýšlené investice a aby zabránila riziku vrácení poskytnutých investičních prostředků (dotace a úvěr od SFŽP), neboť již v polovině roku 2021 dochází k plnému dočerpání prostředků pocházejících ze zatím posledního vkladu do základního kapitálu společnosti," uvádí materiál.

Schillerová již dříve upozornila, že jen za poslední tři roky vyskočily ceny stavebních prací téměř o třetinu a areál, který je kulturním, kongresovým a lázeňským centrem Karlovarska, proměnila pandemie v dům duchů. "Také faktický stav konstrukcí odhalila modernizace v daleko horším stavu, než se počítalo při posledním navýšení základního kapitálu v roce 2016," uvedla. Podle ní je vzhledem k investičnímu plánu do roku 2025 a s přihlédnutím k riziku krácení dotace na snížení energetické náročnosti budovy zvýšení základního kapitálu jediný možný krok.

Zdroj: ČTK
Další zprávy