reklama
 
 

Chtěli spinning jenom pro sebe. Američané v Česku neuspěli

5. 12. 2014 7:15
Americká společnost varovala tuzemské firmy před neoprávněným využíváním ochranné známky spinning. Úřad průmyslového vlastnictví jí ale nevyhověl.

Brno/Praha – Americká společnost Mad Dogg Athletics neuspěla v Česku se snahou zaregistrovat si ochrannou známku se slovem spinning. Zabránit ostatním tuzemským firmám v používání tohoto názvu, respektive získat od nich peníze za jeho využívání, se snažila dvanáct let.

Úřad průmyslového vlastnictví nyní rozhodl, že rozšíření spinningu je v Česku natolik masové a živelné, že ochranná známka nemůže patřit pouze jedné firmě.

Americká firma neuspěla přes to, že právě její zakladatel – cyklista Johnatan Goldberg – vytvořil v roce 1993 první ucelený program skupinového cvičení na stacionárních kolech doprovázený hudbou včetně vzdělávacího systému instruktorů. Firma má v osmdesáti státech světa na 200 tisíc instruktorů, v Česku vyškolila zhruba tři tisíce.

Rozhodnutí po dvanácti letech

Společnost Mad Dogg Athletics podala žádost o registraci ochranné známky v Česku už v roce 2002. O dva roky později pak Úřad průmyslového vlastnictví rozhodl, že slovo spinning nemůže být v Česku ochrannou známkou. V roce 2006 ale Městský soud v Praze toto rozhodnutí zrušil a nařídil podrobné projednání žádosti americké společnosti.

Úřad průmyslového vlastnictví pak zahájil nové řízení, teprve v roce 2010 byla přihláška ochranné známky zveřejněna v rejstříku a kdokoliv proti ní mohl podat námitky. Úřad pak musel několikrát prodlužovat tříměsíční lhůtu pro námitky kvůli předkládání stále nových důkazů a vyjádření jak odpůrců registrace, tak americké firmy. Úřad tak dostal desítky dokumentů, jen samotné letošní rozhodnutí úřadu tak má 64 stran.

Právníci Mad Dogg Athletics argumentovali tím, že ochrannou známku spinning firma vytvořila a využívá dlouhodobě v osmdesáti zemích světa. Nejde podle nich o klasické slovo, ale o unikátní systém. Ostatní společnosti a podnikatelé v Česku prý na nápadu a známce americké firmy parazitují. To firma dokazovala například výsledky z internetového vyhledávače Google, který u slova spinning i v Česku jako první našel právě Mad Dogg Athletics program.

Varovné dopisy: Plaťte, nebo skončete

Americká firma v uplynulých letech zahájila na českém trhu ofenzívu s cílem vytlačit konkurenci. Tuzemským firmám využívajícím slovo spinning začala rozesílat varovné dopisy s tím, že neoprávněně využívají známku americké firmy. Část firem se zalekla a podepsala licenční smlouvy. A například společnost Tesco se omluvila za to, že na svých letácích použila slovo spinning bez souhlasu americké firmy.

Ostatní podnikatelé provozující spinningové aktivity ale dál protestovali, vznikla dokonce petice proti ochraně slova spinning. Jde o všeobecně známou aktivitu, která nemůže sloužit pouze jedné firmě, uváděli zástupci tuzemských podnikatelů v dokumentech zaslaných Úřadu průmyslového vlastnictví.

Úřad si vyžádal také posouzení Ústavu pro jazyk český, bral v potaz i nově sepsané slovníky českých slov. Jazykoví experti potvrdili, že slovo spinning v Česku díky zájmu lidí zlidovělo a je všeobecně využíváno. Podle úřadu se v českých médiích a odborných časopisech za jeden rok objevilo slovo spinning ve více jak 1300 případech, ve většině případů přitom nešlo o spojení s aktivitami americké společnosti Mad Dogg Athletics.

„Nekontrolované a masové šíření spinningu začalo v České republice několik let před přihláškou známky,“ uvedla v rozhodnutí Iveta Matajová, vedoucí oddělení sporných řízení Úřadu průmyslového vlastnictví. Podle úřadu začala americká firma podnikat právní kroky v Česku až v poslední době, před tím se zde o ochranu známky nijak nezajímala a nepropagovala ji.

Ani letošní rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví zamítající přihlášku ochranné známky nemusí být definitivní. Firma se totiž může proti tomuto rozhodnut ještě odvolat.

autor: Tomáš Fránek | 5. 12. 2014 7:15

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama